Logistiikan toimivuus ja kustannustehokkuus ovat metsäteollisuudelle keskeisiä kilpailukykytekijöitä.
Väylien kunnossapito tulee nähdä ympäristötekona.
Logistiikan toimivuus ja kustannustehokkuus ovat metsäteollisuudelle keskeisiä kilpailukykytekijöitä.
Väylien kunnossapito tulee nähdä ympäristötekona.
Logistiikan toimivuus ja kustannustehokkuus ovat metsäteollisuudelle keskeisiä kilpailukykytekijöitä.
Metsäteollisuuden kuljetukset Suomen sisällä ovat noin 80 miljoonaa tonnia vuodessa, josta 75-80 % on tiekuljetuksia ja loput pääosin rautatiekuljetuksia. Toimialan tuotannosta vientiin menee yli 70 %, ja merikuljetusten osuus viennistä on yli 90 %. Kuljetusketjun alkupäässä iso osa kuljetuksista on alemmalla tiestöllä mukaan lukien yksityis- ja metsätiet, ja raakapuuta kulkee paljon myös vähäliikenteisillä radoilla.
Järjestöt toivovat liikenteen uudistuvalta vero- ja maksujärjestelmältä ennakoitavuutta, päästöjen vähentämistä ja teknologianeutraaliutta.
Parlamentti antoi vihreää valoa nykyisen kuljetuskaluston käytölle Suomen ja Ruotsin rajalla myös tulevaisuudessa.
Suomen nykyinen jäänmurtokapasiteetti ei riitä vastaamaan edes tyypillisiin talviolosuhteisiin.
Vehviläinen selvittää liikenteen rahoituksen ja verotuksen uudistamisen mahdollisuuksia metsäteollisuudelle.
Viennin osuus tuotannosta vaihtelee tuoteryhmittäin 60 ja 97 prosentin välillä.
Valtioneuvoston selvitys: Suomen avaintavoitteet EU-vaalikaudelle 2024-2029
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi raideliikennelain ja liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta
Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi uudeksi päästökauppalaiksi