
Logistiikan toimivuus ja kustannustehokkuus ovat metsäteollisuudelle keskeisiä kilpailukykytekijöitä.
Väylien kunnossapito tulee nähdä ympäristötekona.
Logistiikan toimivuus ja kustannustehokkuus ovat metsäteollisuudelle keskeisiä kilpailukykytekijöitä.
Väylien kunnossapito tulee nähdä ympäristötekona.
Logistiikan toimivuus ja kustannustehokkuus ovat metsäteollisuudelle keskeisiä kilpailukykytekijöitä.
Metsäteollisuuden kuljetukset Suomen sisällä ovat noin 80 miljoonaa tonnia vuodessa, josta 75-80 % on tiekuljetuksia ja loput pääosin rautatiekuljetuksia. Toimialan tuotannosta vientiin menee yli 70 %, ja merikuljetusten osuus viennistä on yli 90 %. Kuljetusketjun alkupäässä iso osa kuljetuksista on alemmalla tiestöllä mukaan lukien yksityis- ja metsätiet, ja raakapuuta kulkee paljon myös vähäliikenteisillä radoilla.
Perustienpidon rahoitusta ei ole mahdollista alentaa nykyisestä
Valtiovarainministeriö julkaisi 5.8. ehdotuksensa vuoden 2023 budjetiksi. Liikenteen kannalta budjetin tärkein kohta on perusväylänpito.
Bitumille etsitään kuumeisesti korvaajia, yksi ratkaisu voisi olla puun sidosaine ligniini.
Nyt on oikea hetki panostaa vähäliikenteisen tiestön kuntoon ja vahvistaa siten Suomen huoltovarmuutta.
E 71/2022 vp / Suomen ennakkovaikuttaminen mitta- ja massadirektiivin 96/53/EY uudelleen tarkastelemiseen
HE 57/2022 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi raideliikennelain muuttamisesta annetun hallituksen esityksen (HE 38/2022 vp) täydentäm
Hallitus on helpottamassa kotimaan puunkuljetuksia tilanteessa, jossa puunhankinta Venäjältä on äkisti loppunut Ukrainan sodan alettua.
Kuljetusten ja logistiikan kasvavat kustannukset voivat viedä Suomea yhä kauemmaksi maailman markkinoista.