Yksinään metsässä puurtavia metsureita. Haalaripukuisia paperimiehiä ja harmaita, keski-ikäisiä pukumiehiä. Tylsää liukuhihnatyötä tehtaissa.

Tässä joitain nuorten mielikuvia metsäteollisuudesta. He eivät tutkimusten mukaan yhdistä korkeaa teknologiaa, mielenkiintoisia työtehtäviä, tuotekehitystä ja innovointia, kansainvälisyyttä tai hyvää palkkaa metsäteollisuuteen. On aika päivittää tiedot ja kertoa mitä metsäteollisuus nyt ja tulevaisuudessa on.

Metsäteollisuusyritysten työntekijät vierailevat lokakuun alussa noin kolmensadan koulun ysiluokissa ympäri Suomea kertomassa metsäalasta. Idea "Mahdollisuuksien metsä" -kampanjasta syntyi Metsäteollisuus ry:n koulutus- ja osaamistoimikunnassa yritysedustajien kannettua huolta tulevasta työvoimasta. Nuorten tietoon haluttiin saattaa koko metsäalan ammattien ja työtehtävien kirjo sekä kertoa erilaisista puusta jalostetuista tuotteista. Uusimmista tuotteista eivät nuoret, eivätkä heidän opettajansa, varmaankaan tiedä. En tiennyt minäkään ennen kuin tulin töihin metsäteollisuuteen. Toimikunnassa todettiin, että nuoret tavoitetaan parhaiten menemällä itse luokkiin kertomaan asiasta. Klassinen "ellei vuori tule Muhammedin luo, menee Muhammed vuoren luo" -tilanne.

Kouluvierailulla nuoret johdatellaan videon avulla pohtimaan, mitä maailma olisi ilman metsää ja puusta valmistettuja tuotteita. Lisäksi vierailija kertoo oman uratarinansa ja mitä muita töitä metsäteollisuudessa tehdään. Koulut saavat tuotesalkun, joka sisältää erilaisia metsäteollisuuden tuotteita. Vierailijat kertovat myös, mitä tulevaisuuden mahdollisuuksia uusiin tuotteisiin liittyy.

Luokat haastetaan mukaan "Työ kasvaa puissa"-kilpailuun, jossa nuoret asettuvat metsäteollisuuden saappaisiin ja laativat kuvitteellisille yrityksille työpaikkailmoituksia perusteluineen, miksi metsäteollisuuteen ja kyseiseen työhön kannattaa hakea. Työ voi olla jo olemassa oleva tai mahdollisesti tulevaisuudessa metsäalalle syntyvä työ. Tehtävän toteutuksessa vain mielikuvitus on rajana; se voi olla video, kuvakollaasi, sarjakuva, kirjoitus, mikä vain. Parhaat työt ja luokat palkitaan luokkaretkistipendein Metsämessuilla Helsingissä 22.11.2013.

"Mahdollisuuksien metsä" -kampanjan vastaanotto niin yrityksissä kuin kouluissakin on ollut innostunutta. Yritysedustajat ovat kiinnostuneita tapaamaan nykypäivän nuoria, metsäteollisuuden tulevaisuuden tekijöitä. Kouluvierailijoita on lähes 200 eri paikkakunnilta ja erilaisista tehtävistä. Opettajat ovat iloisia, että elinkeinoelämän edustajat tulevat kertomaan ensi käden tietoa alan töistä ja siitä, millaisiksi lopputuotteiksi puu päätyy. Metsäteollisuudesta ovat julkisuuteen välittyneet erityisesti negatiiviset uutiset rakennemuutoksesta, nyt on aika kertoa miltä metsäteollisuuden tulevaisuus näyttää.

Metsäteollisuus käynnistää mittavan kampanjan Suomen peruskouluissa