Olisitko tyytyväinen, jos omakotitalosi rakennusluvan saaminen kestäisi kuusi vuotta? Kopioisitko mieluummin raportin 10 kappaleena ja lähettäisit sen postitse, jos voisit lähettää sen sähköpostitse? Entä haluaisitko katsastaa autosi kaksi kertaa saman vuoden aikana?Ei massa- ja paperitehtaan ympäristöpäällikkökään. Nykyään ympäristöasioissa menee aivan liian paljon aikaa papereiden pyörittämiseen. Yhteiskunnan ja yritysten voimavaroja tulisi keskittää ennemmin varsinaiseen ympäristötyöhön.

Joustavilla ympäristölupamenettelyillä voidaan tehostaa ympäristötyötä

Ympäristönsuojelulain uudistus on edessä seuraavalla vaalikaudella. Laki tulee määräämään, miten tehtaiden ympäristöluvat annetaan jatkossa.

Sekä toiminnanharjoittajien että viranomaisten resurssit ovat ympäristöasioissa äärirajoilla. Edellisellä massa- ja paperiteollisuuden ympäristölupakierroksella luvan uusiminen kesti jopa kuusi vuotta. Lupa- ja hallintomenettelyjen tehostamiseen ja nopeuttamiseen on siis tosiaan tarvetta.

Ympäristölupamenettelyn tehostaminen ja nopeuttaminen voidaan toteuttaa vaarantamatta ympäristönsuojelun tasoa. Lupajärjestelmää olisi mahdollista kehittää muun muassa tehostamalla lausuntokäytäntöjä, parantamalla ohjeistusta ja neuvontaa sekä lisäämällä sähköistä asiointia. Tyytyväisinä olemme metsäteollisuudessa todenneet, että ympäristöhallinnossa on jo esimerkiksi sähköistä ympäristölupajärjestelmää lähdetty viemään eteenpäin.



Hallinnollista kuormitusta voitaisiin vähentää muun muassa keventämällä lupien tarkistamismenettelyä, vähentämällä selvitysvelvollisuuksia ja arvioimalla tarkemmin eri tarkkailuvelvoitteiden tarpeellisuutta.

Ei näistä asioista nyt ensimmäistä kertaa puhuta. Parasta aikaa ympäristöministeriön työryhmässä käydään läpi, miten tehtaiden ympäristöraportointia voidaan kehittää. Tavoitteena on välttää turhaa raportointia ja yhtenäistää eri tahoille tapahtuvaa tietojen toimittamista.

Hyötyä vapaaehtoisista ympäristönhallintajärjestelmistä

Kaikilla massa- ja paperitehtailla on käytössä sertifioitu vapaaehtoinen ympäristöhallintajärjestelmä (EMAS/ISO 14001). Yritysten tulisi hyötyä vapaaehtoisesta ympäristötyöstä. Suomessa viranomaiset eivät tähän asti juuri ole ottaneet huomioon ympäristöhallintajärjestelmiä ympäristölupapäätöksissä tai lupien valvonnassa. Voidaan kysyä, tarvitaanko valvontaa yhtä usein, jos ulkoinen auditoija on jo tarkastanut tehtaan ympäristöhallintajärjestelmän.

Järkevää joustoa lakeihin

EU:ssa valmistui viime vuonna teollisuuden päästöjä koskeva direktiivi, josta tulee paljon lisävaatimuksia teollisuudelle. Tärkeää on, että direktiivi toimeenpannaan Suomen lainsäädäntöön (ympäristönsuojelulakiin) ottaen käyttöön direktiivin sallimat erilaiset joustot. Tällöin vältytään kohtuuttomilta lisäkustannuksilta.

Metsäteollisuus haluaa jatkaa päästöjen vähentämistä kustannustehokkain keinoin. Tähän asti metsäteollisuuden päästöt on saatu tehokkaimmin alas tarkastelemalla laitosta kokonaisuutena sekä ottamalla huomioon laitosten sijainti ja ympäristö. Ympäristöinvestoinnit on voitu kohdistaa niihin asioihin, joista on ollut eniten hyötyä tehtaita ympäröivälle ympäristölle. Näin tulee tehdä jatkossakin.