Kuka olen ja miten päädyin Metsäteollisuus ry:lle TET harjoitteluun?

Olen 16-vuotias sulkapalloa pelaava 9. -luokkalainen Leppävaaran koulun urheilulinjalta, ja ollut TET-harjoittelussa nyt kaksi viikkoa Metsäteollisuus ry:llä. Aluksi tuntui hyvin vaikealta löytää TET-paikka tällaisen maailmantilanteen keskellä. Onneksi opinto-ohjaajani tarjosi minulle tätä paikkaa, ja olin heti innoissani.  

Olin aluksi epäröivä, koska en tiennyt mitä Metsäteollisuus ry:llä tehdään. Sain kuitenkin alustavan listan työtehtävistä, joita pääsisin tekemään mm. erilaisia kehitysprojekteja ja blogikirjoitusta. Tämän myötä innostus nousi valtavasti. Pääsin tutustumaan Reettaan ja Kimiin viikko ennen TET-jakson alkua Teamsin kautta ja viimeistään silloin minulle tuli hyvä olo TET-paikasta.

Mitä tein TET-harjoittelun aikana?

TET-jakso pidettiin lähes kokonaan etänä. Siihen olin onneksi jo tottunut etäkoulun myötä, joten oli hieno huomata, että pärjään taitojeni kanssa myös työelämässä. Toki minua harmitti valtavasti, etten päässyt näkemään livenä henkilöitä, joiden kanssa olin tekemisissä TET-jakson aikana.

Ensimmäisenä päivänä pääsin tutustumaan paremmin Reettaan ja Kimiin. Lisäksi sain tutustua Sofiaan, jonka kanssa olen ollut paljon tekemisissä TET-jakson aikana. Pääsin kuuntelemaan viikkopalaveria ja sain perehdytyksen toimitusjohtaja Timolta liittyen Metsäteollisuus ry:hyn. Timo kertoi minulle, että Metsäteollisuus ry on yhdistys, johon kuuluu monia metsäteollisuuden yrityksiä kuten Stora Enso ja UPM.

Ensimmäinen viikko työskenneltiin kokonaan etänä ja se meni hyvin nopeasti ohi. Sain useita perehdytyksiä eri sektoreiden johtajilta ja asiantuntijoilta, kuten Mikalta viestintään, Jyrkiltä logistiikkaan, Matilta metsään, Jukalta työelämään ja Antilta talous-, innovaatio- ja kauppapolitiikkaan liittyen. Mielenkiintoisin aihe oli mielestäni talous-, innovaatio- ja kauppapolitiikka, sillä olen ollut aina kiinnostunut kaupankäynnistä ja pääsin kuulemaan siitä asiantuntijalta.

Teimme useita kehitysprojekteja Sofian ja Kimin kanssa liittyen nuorille suunnattujen materiaalien kehittämiseen. Listasin asioita, joita pidin mielenkiintoisena, hyvinä tai ylimääräisinä nuoren näkökulmasta. Oli yllättävä lukea, kuinka paljon vahvuuksia Suomen metsäteollisuudella on ja miten monet arkipäiväiset tuotteet on tehty puusta.

Toisella viikolla jatkoin samojen asioiden äärellä. Lisäksi pääsin pitämään haastatteluja Juhalle liittyen talouspolitiikkaan ja EU:hun, Eevalle liittyen kauppapolitiikkaan ja Aaronille liittyen kiertotalouteen. Eniten minua kiinnosti kysyä henkilöiltä, miten he ovat päätyneet juuri kyseiseen työhön ja mikä siinä on parasta. Pääsin seuraamaan Metsävisan finaaliharjoitusta studiolle ja finaalia seurasin etänä. Se on todella erilainen kokemus, mihin olen tottunut.

Mitä TET-harjoittelusta minulle jäi käteen?

TET-harjoittelu oli minulle hyvin opettavainen kokemus ja tulen kiittämään vielä monta kertaa ammattitaitoista henkilökuntaa, johon sain tutustua jakson aikana. Sain oppia paljon metsäteollisuudesta. Sen lisäksi sain paljon uutta tietoa, jota voin hyödyntää jatkossakin. Aion jatkossa kiinnittää enemmän huomiota esimerkiksi eri tuotteiden valmistuksen ja kulutuksen vastuullisuuteen. TET-jakso avasi silmiäni hyvin paljon.

Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin uusiin haasteisiin. Kiitos kaikille kehen sain tutustua, kenen kanssa tein yhteistyötä ja ketkä tekivät tästä TET-harjoittelusta mahdollista. Erityiskiitokset Sofialle, Reetalle ja Kimille.

Ellen Virta

Leppävaaran koulu