Vuosi 2014 jää mieliin valitettavan synkkänä. Talouskehitys ollut odotetumpaa heikompaa ja mieliala on odottava ja mollivoittoinen. Maan hallitusten päätöksenteko on ollut jähmeää ja tärkeät rakenneuudistukset ovat levällään.

Päättäjien katse on jo kevään eduskuntavaaleissa. Oli vaalitulos sitten mikä tahansa, on selvää, että uudelta hallitukselta vaaditaan lujaa päätöksentekokykyä ja rohkeutta viedä tarvittavat uudistukset läpi, vaikka ne sisältävät myös etuuksien ja palvelujen leikkauksia ja siten koskettavat meitä kaikkia suomalaisia. Suomi nousee kuopasta vain työntekoa ja yksityisen sektorin työpaikkoja lisäämällä. Kun tehdyn työn määrä ja tuottavuus lisääntyvät, sävellaji toivon mukaan siirtyy vihdoinkin mollista duuriin.

Metsäteollisuudessa kulunut vuosi on ollut kohtuullinen. Paperin kysyntä on jatkanut laskuaan, mutta trendi on tasaantunut. Tammi-syyskuun tilastojen valossa metsäteollisuuden tuotantomäärät ja viennin arvo pysyivät aika lailla vuoden 2013 tasolla.

Valtavirrasta poiketen metsäteollisuudesta on viime aikoina kuultu myös positiivisia uutisia. Yhtiöillä on suunnitteilla noin 1,5 miljardin arvosta investointeja Suomeen. Muutamien vuosien takaisesta investointitason romahduksesta metsäteollisuus on nousemassa hyvää vauhtia takaisin noin miljardin euron vuosivauhtiin. Suomen soisi houkuttelevan investointeja laajemminkin, mutta tutkimukset kertovat toista. Ulkomaisten investoijien silmissä Suomi on pudonnut dramaattisesti sijalle 58! Tämän korjaamiseksi tarvitaan vahvoja toimia sekä päättäjiltä, virkamiehiltä että elinkeinoelämältä, jotta Suomi näyttäytyy kiinnostavana kohteena harjoittaa liiketoimintaa.

Metsäteollisuus on ollut Suomen teollisen kehityksen, viennin ja suomalaisten hyvinvoinnin perustaa vuosikymmenten ajan. Nyt ala suuntaa rohkeasti uuteen ja hakee kasvua biotaloudesta. Julkaisimme vast’ikään visiomme, jossa katsomme vuoteen 2025. Visiomme uusiutuva metsäteollisuus – menestystä biotaloudesta on mahdollista saavuttaa, mutta se ei tapahdu itsestään. Alan uudistuminen edellyttää, että olemassaoleva perusteollisuus on kannattavaa ja toimintaympäristö kilpailukykyinen. Uudet menestystarinat rakentuvat nykyisen liiketoiminnan rinnalle. Takavuosien mainosslogan Suomi elää metsästä on yhä hyvin ajankohtainen.