Nuoret tarvitsevat lisää tietoa ja tukea alan valintaan

Uutiset |

Työelämä on muutoksessa. Millaisena nuoret näkevät työelämän ja millaisia ominaisuuksia työntekijöiltä tulevaisuudessa vaaditaan?

Vuoden 2016 Kun koulu loppuu -tutkimuksen tulokset on julkaistu. Vastaajia oli ennätysmäärä. Taloudellinen tiedotustoimisto TAT:in ja T-Median vuosittaiseen tutkimukseen osallistui tänä vuonna 7700 yläkoululaista ja lukiolaista.

Vain 15 prosenttia yläkoululaisista ja 17 prosenttia lukiolaisista tietävät varmasti, minkä alan töitä haluavat tulvaisuudessa tehdä. Epävarmuus ja työtä koskevan tiedon puute näkyy erityisesti lukiolaisten välivuoden suosiona. Nuorten työelämätietoa tulee lisätä. Tapoja tähän on monia. Nuoret itse toivovat esimerkiksi eri alojen ammattilaisten kohtaamisia sekä yritysten kanssa tehtävää yhteistyötä eri oppiaineissa.

Metsäteollisuus vie työelämätietoutta yläkouluihin

Metsäteollisuuden yläkoululaisille suunnattu Mahdollisuuksien metsä -kampanja sai alkunsa, kun alan yritykset huolestuivat tulevaisuuden työvoiman riittävyydestä. 9.-luokkalaisten, ammatinvalintaikäisten nuorten tietoa alan ammateista ja töistä haluttiin lisätä. Jo kolmena syksynä ovat sadat metsäteollisuusyritysten työntekijät käyneet noin 300 yläkoulussa ympäri Suomea pitämässä yhden oppitunnin pituisen alan esittelyn. Vierailut on otettu kouluissa kiitollisina vastaan, ja tulevana syksynä metsäteollisuuden kouluvierailut järjestetään jo neljättä kertaa.

Tyttöjen keskuudessa epävarmuus uravalintojen suhteen on vielä suurempaa kuin poikien. Monet lukiolaistytöt pitävät lukiota ja ylioppilaskirjoituksia niin rankkoina, että myös tämän vuoksi osa haluaa pitää välivuoden ennen jatko-opintoihin hakemista.

Nuoret odottavat työelämään astumista motivoituneina ja kiinnostuneina ja pitävät työntekoa tärkeänä. Työelämä nähdään kuitenkin haastavana, työllistyminen vaikeana, ja epävarmuus valinnoista on kasvanut. Nuorille on annettava enemmän tietoa eri aloista ja ammateista. Kouluihin tarvitaan toimiva ja riittävä ohjausjärjestelmä, ja meidän kaikkien tulee puhua nuorille kannustavasti ja rohkaisevasti työelämästä. Tämä on tärkeää, sillä lähipiirin, vanhempien ja ystävien merkitys nuoren uravalintoihin on kasvanut entisestään.

Työntekijä 2.0 – yritteliäs innovaattori ja ongelmanratkaisija

Nuorten tulisi saada yläkoulussa ja lukiossa enemmän tietoa ja ohjausta työelämää varten. Millaisia työntekijöitä tulevaisuudessa tarvitaan, tästä aiheesta Uudenmaan opinto-ohjaajat kutsuttiin kuuntelemaan ja keskustelemaan Kemianteollisuus ry:n, Metsäteollisuus ry:n ja TAT:in järjestämään tilaisuuteen Metsäteollisuus ry:ssä 20.5.

Digitalisaatio, kestävä kehitys ja globalisaatio ovat esimerkkejä työelämään vaikuttavista tekijöistä, jotka muuttavat työn luonnetta ja tarvittavaa osaamista. Tulevaisuudessa ei välttämättä ole enää tarkasti määriteltyjä ammatteja, vaan erilaisia työtehtäviä, joita voi olla useita erilaisia ihmisen työuran aikana. Tämä asettaa haasteita myös uraohjaukselle. Vaihtuvissa työtehtävissä vaaditaan ketteryyttä ja joustavuutta. Työssä tarvitaan aloitekykyisiä ja haasteita pelkäämättömiä moniosaajia, jotka osaavat etsiä ongelmiin innovatiivisia ratkaisuja. Myös sosiaaliset taidot tulee olla hallussa.

Opinto-ohjaajille järjestetyn tilaisuuden paneelikeskustelussa todettiin, että ennen kaikkea tulevaisuuden työelämässä tarvitaan hyviä tyyppejä, oikeita ihmisiä oikeissa tehtävissä. Kaikki ovat hyviä tyyppejä, kunhan vain löytävät omat erityisominaisuutensa ja -lahjansa ja pääsevät käyttämään niitä työelämässä. Kesätyöt ja työharjoittelupaikat ovat oiva mahdollisuus nuorelle tutkailla ominaisuuksiaan ja niihin sopivia työtehtäviä.

Paneelikeskustelua johti Liisa Tenhunen Ruotsalainen, johtaja, Taloudellinen tiedotustoimisto TAT. Panelisteina olivat Raija Liisa Ahola, HR Manager, Sappi Europe, Riitta Jyrhämä, dosentti, opettajankoulutuslaitos, Helsingin yliopisto, Lauri Järvilehto, filosofi, kirjailija, yrittäjä, Filosofia Akatemia, Matias Pajula, opiskelija, Kulosaaren yhteiskoulun lukio ja Anna Saksi, HR Manager, Tikkurila. Lisäksi tilaisuudessa esittivät puheenvuoronsa Johannes Koponen, ennakoinnista vastaava tutkija, Demos Helsinki, Tanja Rutter, Talent Development Manager (Middle East), Danone sekä Reeta Sutinen, tutkimuspäällikkö, T-Media.

 

Lisätietoja antaa