Yhteen yritykseen kohdistettavat työtaistelutoimet eivät hyväksyttävissä

Metsäteollisuus ry ja Ammattiliitto Pro eivät ole löytäneet ratkaisua paperiteollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimuskiistassa.

Pro on ilmoittanut aloittavansa paperiteollisuuden toimihenkilöiden kahden viikon lakon UPM:n tehtailla keskiviikkona 6.4.2011.

"Emme voi hyväksyä työtaistelutoimenpiteitä, joilla ajetaan koko alaa koskevia tavoitteita, mutta jotka kohdistetaan yhteen alan yritykseen", sanoo Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen.

"On myös erittäin ikävää, että jälleen kerran ollaan aiheuttamassa taloudellista vahinkoa ja heikentämässä suomalaisen metsäteollisuuden mainetta luotettavana tavarantoimittajana tilanteessa, jossa markkinat alkoivat viime vuoden lopulla elpyä", muistuttaa Jaatinen.

"Ammattiliitto Pro vaarantaa jäsentensä työpaikat Suomessa. On selvää, että kansainväliset yritykset keskittävät jatkossa tukitoimintojaan sinne, missä toimintaympäristö on vakaa. Lakkoilemalla ei Suomen asema parane, vaan on löydettävä yhdessä keinoja vahvistaa toimintaedellytyksiä Suomessa", sanoo Metsäteollisuus ry:n varatoimitusjohtaja Jari Forss.

Metsäteollisuus edelleen valmis samantasoiseen ratkaisuun kuin muillakin aloilla

"Pro vaatii 3,5 prosentin palkankorotusta, vaikka paperiteollisuuden työntekijöiden kanssa on sovittu 1,5 prosentin yleiskorotuksesta ja yhden prosentin yrityskohtaisesta erästä. Työtaistelutoimet ovat tässä tilanteessa käsittämättömiä, sillä neuvotteluissa osapuolilla oli erilaiset näkemykset vain yrityskohtaisen erän, yhden prosentin jakamisesta", muistuttaa Jari Forss.

Vasta sovitteluvaiheessa Pro esitti täysin uuden vaatimuksen, palkkausjärjestelmän muuttamisen.

"Pron esitys nykyisen yrityskohtaisen palkkausjärjestelmän romuttamisesta tarkoittaisi paluuta ajassa vuosikymmeniä taaksepäin. Uusi järjestelmä tuotiin neuvottelupöytään vasta valtakunnansovittelijan toimistossa. Nykyinen palkkausjärjestelmä perustuu paikalliseen sopimiseen yrityksissä Pron luottamusmiesten kanssa", täydentää Forss.

Pron ilmoittama paperiteollisuuden toimihenkilöiden ylityökielto alkoi perjantaina 1.4.2011.

Paperiteollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimuksen piiriin kuuluu runsaat 3 000 henkilöä.

Lisätietoja antaa:

Jari Forss, varatoimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. (09) 132 4440, 040 570 7652

Seuraa neuvottelutilanteen etenemistä nettisivuilla: www.metsateollisuus.fi