Windfall-verosta luopuminen oikea ratkaisu

Tänään päättyneissä minihallitusneuvotteluissa on sovittu kasvupaketista, johon sisältyy metsäteollisuuden näkökulmasta myönteisiä esityksiä. Biotalous on nostettu yhdeksi teollisen uudistumisen painopisteeksi.

”On hyvä, että hallitus sitoutui päätöksissään loppuvaalikauden aikana välttämään teollisuudelle aiheutuvien kustannusten tai sääntelytaakan lisäämistä”, sanoo Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen.

”Windfall-veron eli voimalaitosten kiinteistöveron käyttöönoton peruminen parantaa energiaintensiivisen teollisuuden asemaa haastavassa taloudellisessa tilanteessa. Päätös lisää teollisuuden toimintaympäristön ennakoitavuutta ja pienentää tulevaa kustannustaakkaa”, toteaa Jaatinen.

Hallitus päätti arvioida nopeasti käynnistettävät, työllisyyttä edistävät pienet elinkeinopoliittiset liikennehankkeet sekä perustienpidon tarpeet. Metsäteollisuuden mielestä hallituksen tulisi kohdistaa elokuun budjettiriihessä näitä inframäärärahoja siltakunnostusten toteuttamiseen.

”Suunnitellut siltakunnostukset mahdollistaisivat isomman ja tehokkaamman kuljetuskaluston käytön elinkeinoelämän kuljetuksissa. Tällä on merkitystä etenkin metsäteollisuudessa suunnitteilla olevien investointien puuhuollon kannalta. Korjaussuunnitelman toteutus on saatava alkuun mahdollisimman pian”, lisää Jaatinen.

Lisätietoja antaa: toimitusjohtaja Timo Jaatinen, Metsäteollisuus ry, puh. 09 132 6600