Windfall-vero uhkaa energiaintensiivistä teollisuutta – järjestöt vaativat veronkorotusten sijaan talouskasvua kiihdyttäviä toimia

Toimialajärjestöt ja työntekijäliitot luovuttivat 1.2.2013 pääministerin valtiosihteerille vetoomuksen luopua windfall-veropäätöksestä. Järjestöt näkevät tärkeänä, että veronkorotusten sijaan etsitään eväitä talouskasvun kiihdyttämiseksi.

Metsäteollisuuden ja koko elinkeinoelämän kilpailukyvyn kannalta toimintaympäristöämme on parannettava teollisuuden investointien lisäämiseksi. Edelleen jatkuva taloudellinen matalasuhdanne ja valtion talouden heikkeneminen on huomioitava poliittisessa päätöksenteossa.

Hallituksen kaavailema windfall-vero rankaisee kovalla kädellä päästötöntä energiantuotantoa ja siitä olisi syytä luopua, jottei teollisuuden kilpailukyky romahtaisi entisestään. Pelkästään metsäteollisuudelle windfall-vero merkitsee 50 miljoonan euron lisäkustannuksia vuosittain.

Jatkuva kustannusten nousu on vakava uhka suomalaiselle vientiteollisuudelle. Kohtuuhintainen energia on elintärkeää vientiteollisuudelle, sillä pitkäjänteinen ja johdonmukainen energiapolitiikka luo yrityksille edellytyksiä toimia kansainvälisillä markkinoilla. Hallitus on ohjelmassaan sitoutunut talouskasvuun ja työllisyyteen, joten nyt siltä odotetaan toimia, jotka kannustavat yrityksiä investoimaan Suomeen.

Jouni Punnonen, energiajohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 040 720 4256