Uraanivero vaarantaisi ydinvoimainvestointien kannattavuuden

Elinkeinoministeri Pekkariselle tänään esitetty uraanivero vaarantaisi jo päätettyjen teollisuuden ydinvoimahankkeiden kannattavuuden. Kansainvälisen kilpailukyvyn ylläpitämiseksi sähköverot on laskettava kilpailijamaiden tasolle.

Eduskunta hyväksyi kesällä 2010 kaksi uutta ydinvoimalalupaa, jotta energiaintensiivisellä teollisuudella olisi mahdollisuus saada riittävästi kohtuuhintaista sähköä tulevina vuosikymmeninä. Uraanivero muuttaa investointien kannattavuuden perusteita ja vesittää aiemmat energiapäätökset.

Kilpailukyky kohtuuhintaisen sähkön varassa

Kansainvälisen kilpailukyvyn ylläpitämiseksi energiaintensiivisen teollisuuden maksamat energiaverot on laskettava kilpailijamaiden tasolle. Energiaverot ovat jo nykyisellään merkittävästi kilpailijoita korkeammat. Suunniteltu uraanivero nostaisi energiakustannuksia entisestään.

Uraaniverosta kallis lisälasku

Metsäteollisuuden maksamat energiaverot nousivat jo vuoden 2011 alusta 60 miljoonalla eurolla. Uraanivero olisi uusi lisäkustannus teollisuudelle. Vero uhkaa vähentää teollisuuden investointeja ja siten työllisyyden suotuisaa kehittymistä.

Ydinvoimainvestoinnit turvattava

Vientiteollisuudelle elintärkeät ydinvoimainvestoinnit on turvattava tulevaisuuden kohtuuhintaisen sähköntuotannon takaamiseksi tulevaisuudessa. Ydinvoiman lisärakentaminen lisää myös sähkön tarjontaa sekä vähentää tuontiriippuvuutta ja kasvihuonekaasupäästöjä. Uusien ydinvoimaloiden kannattavuutta ei pidä vaarantaa jälkikäteen lisättävillä uusilla veroilla tai maksuilla.

Lisätietoja antavat:
Stefan Sundman, johtaja, energia ja infrastruktuuri, metsät ja ympäristö, Metsäteollisuus ry
puh. 09 – 132 6611, 040 – 535 0501

Ahti Fagerblom, energia- ja ilmastopäällikkö,