Työrauhan palautuminen ehdoton edellytys sovittelun aloittamiselle

Suomalaisen metsäteollisuuden, suomalaisen hyvinvoinnin ja työpaikkojen tulevaisuus turvataan vain, jos Paperiliitto palauttaa välittömästi työrauhan sellu- ja paperitehtaille. Lähes koko ala seisoo jo kolmatta päivää laittomasti. Paperiliiton laiton lakkoilu uhkaa vaikuttaa kielteisesti Suomen talouskasvunäkymiin.

"Haluamme neuvotella uuden työehtosopimuksen paperiteollisuuteen niin nopeasti kuin mahdollista. Sovittelun aloittaminen valtakunnansovittelijan johdolla edellyttää kuitenkin, että tehtaat käynnistetään heti ja Paperiliitto takaa niiden häiriöttömän käynnin", sanoo työmarkkinapolitiikan johtaja Arto Tähtinen Metsäteollisuus ry:stä.

"Taistelemme nyt suomalaisen metsäteollisuuden, suomalaisen hyvinvoinnin, suomalaisen osaamisen ja työpaikkojen puolesta. Haluamme tarjota työtä ja toimeentuloa osaajille myös tulevaisuudessa. Tämän takia on tärkeää, että tehtaat saavat käydä häiriöttömästi ja uusi, tuottavuuden parantamisesta tukeva työehtosopimus saadaan neuvoteltua saman tien", hän jatkaa.

Suomen paperiteollisuus menestyy kansainvälisessä kilpailussa vain, jos se pystyy parantamaan tuottavuuttaan. Tuottavuutta voidaan parantaa esimerkiksi raivaamalla työehtosopimuksesta pakolliset joulu- ja juhannusseisokit sekä alihankinnan käytön rajoitteet. Ne heikentävät toimintamahdollisuuksia Suomessa verrattuna muihin paperiteollisuuden toimintamaihin.

Arto Tähtinen, johtaja, työmarkkinapolitiikka, Metsäteollisuus ry
puh. (09) 132 4442, etunimi.sukunimi@forestindustries.fi