Tammi-syyskuun ajankohtaiskatsaus: metsäteollisuuden alkuvuoden hyvä kasvu hiipui kolmannella neljänneksellä

Suomessa tuotettiin tammi-syyskuussa sellua 2 prosenttia enemmän, paperia ja kartonkia puolestaan prosentin vähemmän kuin vuosi sitten samaan aikaan. Sahatavaran tuotanto kasvoi 5 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

"Päämarkkina-alueella Euroopassa taloustilanteen epävarmuus heikensi metsäteollisuustuotteiden kysyntää kolmannella neljänneksellä. Tämänhetkisessä epävakaassa taloudellisessa tilanteessa on tärkeää, että toimintaympäristö pysyy vakaana ja kustannuskilpailukyky säilyy", muistuttaa Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen.

"Metsäteollisuuden ja koko vientiteollisuuden kannalta on myös ratkaisevaa, että vientialoille saadaan aikaiseksi maltilliset, kilpailukykyä vahvistavat palkkaratkaisut sekä varmistetaan, että työrauha säilyy koko toimitusketjussa", painottaa Jaatinen.

Paperin ja kartongin tuotanto oli 8,7 miljoonaa tonnia tammi-syyskuussa 2011. Tämä on noin prosentin vähemmän kuin edellisenä vuonna. Suomessa tuotettiin sellua 5,1 miljoonaa tonnia, mikä on kaksi prosenttia enemmän edelliseen vuoteen verrattuna. Sahatavaran tuotanto oli tammi-syyskuussa 7,6 miljoonaa kuutiota. Viime vuoteen verrattuna tuotanto kasvoi viisi prosenttia.

Lisätietoja antaa: Timo Jaatinen, toimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 09 132 6600

(A) tammi-syyskuu 2011: Paperin tuotanto laski, sellun tuotanto ja vienti kasvoivat

(B) tammi-syyskuu 2011: Puutuoteteollisuuden tuotannon kasvu hidastui

(C) tammi-syyskuu 2011: Polttopuun kauppa vilkastui, kiinteiden biopolttoaineiden myynti hidastui