Syyskuun puukauppatilastot – Puukauppa polkee paikallaan merkittävästä veroedusta huolimatta

Metsäteollisuus sai syyskuussa ostettua yksityismetsistä 4,4 milj. kuutiota puuta. Määrä putosi lähes viidenneksen koko elokuun puukauppojen tasosta. Tammi-syyskuun ostot, yhteensä 21,8 miljoonaa kuutiota, ovat kolmanneksen jäljessä viime vuoden määrästä.

Mikäli puukauppa pysyy viime viikkojen tasolla, teollisuus saa tänä vuonna puuta yksityismetsistä vain 40 miljoonaa kuutiota. Määrä on yli 20 % vähemmän kuin viime vuonna ja jää myös alle viiden edellisen vuoden keskiarvon.

Tammi-syyskuussa teollisuus on saanut ostettua mäntykuitupuuta saman verran kuin vuosi sitten. Kuusikuitupuun ostot jäivät yli 30 % viime vuotista pienemmiksi. Koivukuitupuun ostomäärää sen sijaan saatiin nostettua noin 7 prosenttia viime vuodesta. Koivutukkia on saatu ostettua alle 70 % viime vuoden määrästä, mutta mänty- ja kuusitukin ostot jäivät reilusti alle puoleen.

Puun hinta on säilynyt korkeana

Tukkien kantohinnat pysyivät syyskuussa elokuun tasolla. Mänty- ja kuusitukin kantohinta oli keskimäärin 58 euroa kuutiolta. Koivutukista maksettiin keskimäärin 50 euroa kuutiolta. Kuitupuiden kantohinnat nousivat 4-5 prosenttia. Mänty- ja koivukuidusta maksettiin keskimäärin 16–17 euroa kuutiolta ja kuusikuidusta 23 euroa kuutiolta.

Edelliseen normaaliin puukauppavuoteen 2006 verrattuna hinnat ovat edelleen huomattavasti korkeammalla. Havutukki on 13–16 prosenttia, koivutukki 14 prosenttia, mänty- ja koivukuitu 27–30 prosenttia ja kuusikuitu 5 prosenttia kalliimpaa kuin vuoden 2006 syyskuussa.

Kolmannes puukaupoista on hankintakauppoja

Metsänomistajien itse korjaaman hankintapuun osuus laski syyskuussa selvästi. Kuitenkin lähes kolmannes tammi-syyskuussa ostetusta määrästä tuli hankintakauppojen kautta, kun viime vuoden vastaavana aikana osuus oli vain 13 prosenttia.

– tilastot yläosan linkin takaa

– Anu Islander, metsäasiantuntija, Metsäteollisuus ry, puh. 09 – 132 6678, 040- 729 3678