Suomen metsäkeskus, Metsäteollisuus ry ja MTK: Energiapuun korjuuhankkeet kannattaa nyt käynnistää

Suomen metsäkeskuksen myöntämää tukea energiapuun korjuuseen nuorista metsistä on vielä runsaasti jäljellä. Puu on yksi tärkeimmistä uusiutuvista energianlähteistä Suomessa, mutta sen tuotantokustannukset ovat korkeammat nuorissa kuin varttuneissa metsissä. Korjuuhankkeet kannattaa käynnistää nyt, sillä tukea on saatavilla ja korjuuaika parhaimmillaan.

Energiapuun korjuuseen tarkoitettua tukea on käytetty vasta reilu kolmannes siihen budjetoiduista 18 miljoonasta eurosta. Tilanne on poikkeuksellinen, koska tuki on useina aikaisempina vuosina loppunut kesken jo loka-marraskuussa.

Nykyinen energiapuun tukijärjestelmä on voimassa vuoden 2014 loppuun asti, joten tilaisuus kannattaa hyödyntää ja käynnistää pikaisesti energiapuun korjuuhankkeet nuorissa metsissä. Rahoitusta on hyvin saatavissa ja energiapuun korjuuaika on syksyllä parhaimmillaan. Tänä syksynä ja ensi keväänä korjataan energiapuuta lämmityskaudelle 2014–2015.

Lisätalousarviosta tukea myös muihin metsänhoitotöihin

Muihin tuettuihin metsätalouden töihin on varoja käytetty hieman alle puolet budjetoidusta 61 miljoonasta eurosta. Kestävän metsätalouden rahoituslain eli Kemera-lain mukaisiin töihin on esitetty lisättäväksi kolme miljoonaa euroa vielä kuluvana vuonna.

Kemera-varoista tuetaan nuoren metsän ja taimikonhoitoa, kulotusta, juurikäävän torjuntaa, kunnostusojitusta, metsäteiden tekoa ja perusparannusta, metsien terveys-lannoitusta sekä metsän uudistamista esimerkiksi luonnontuhon jälkeen. Lisäksi Kemera-varoista maksetaan ympäristötukea ja tukea luonnonhoitohankkeille. Kemera-tukien on arvioitu luovan metsätalouteen useita tuhansia työpaikkoja vuosittain, etenkin maaseudulle.

Koko metsäala on mukana edistämässä työllisyyttä ja huolehtimassa, että kestävän metsätalouden rahoitus auttaa osaltaan kansantaloutta nousuun. Metsänomistaja voi ottaa yhteyttä kehen tahansa metsäpalvelujen tarjoajaan, kun haluaa saada nuoret metsänsä hyvään kuntoon.

Lisätietoja Kemera-varojen käytöstä: www.metsakeskus.fi/kemeraseuranta

johtaja Ari Eini