Suomalaisen liimapuun tuotanto notkahti vuonna 2008

Suomessa tuotettiin vuonna 2008 liimapuuta 30 % vähemmän kuin vuonna 2007. Syynä oli Japanin kysynnän sekä kotimaan ja Euroopan rakentamisen hiljentyminen.

Suomessa tuotettiin vuonna 2008 liimapuuta 235 000 m3, mikä oli 30 % vähemmän kuin vuonna 2007. Liimapuusta toimitettiin kotimaahan 50 000 m3, Eurooppaan 55 000 m3 ja Euroopan ulkopuolelle, käytännössä Japaniin, 130 000 m3. Edellisvuoteen verrattuna liimapuun toimitus kotimaahan pieneni 17 %, vienti Eurooppaan 25 % ja Euroopan ulkopuolelle 33 %.

Suomalaisen liimapuun tuotanto kasvoi lähes koko 2000-luvun ajan. Vuonna 2008 liimapuun tuotanto notkahti Japanin kysynnän sekä kotimaan ja Euroopan rakentamisen hiljetessä. Lisäksi liimapuun jatkuva ylitarjontatilanne johti varastojen täyttymiseen ja heikkoon hintatasoon. Liimapuun tuotantokapasiteetti Suomessa on noin 600 000 m3.

Suomi on Euroopan suurimpia liimapuun valmistajia. Suomi on Itävallan ja Kiinan kanssa suurin liimapuun viejä Japaniin.

Suomessa liimapuuta valmistavat Anaika Components Oy Ltd, Arktos Group Oy Ltd, Finland Laminated Timber Oy Ltd, Havesa Components Oy, Keitele Engineered Wood Oy, Kestopalkki LPJ Oy, Late-Rakenteet Oy, Metsäliitto Osuuskunta, PRT-Lami Oy ja Versowood Oy.

Suomen Liimapuuyhdistys ry

c/o Metsäteollisuus ry

Jarmo Leskelä
PL 336 (Snellmaninkatu 13)