Suomalainen metsäteollisuus kehittää Luoteis-Venäjän metsäsektoria

Suomalainen metsäteollisuus on aktiivisesti kehittänyt Luoteis-Venäjän metsäsektoria jo lähes 20 vuotta. Investointien arvo on jo toista miljardia euroa.

Suomalainen metsäteollisuus jalkautui ensimmäisten joukossa Venäjälle ja on investoinut viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana toista miljardia euroa lähinnä Luoteis-Venäjälle. Suomalaisyrityksillä on vuokrametsiä, korjuutoimintaa, panostuksia infrastruktuurissa, tehtaita ja jatkojalostusta. Suomalaisyritykset Venäjällä myyvät raakapuuta, sahatavaraa ja kartonkia kotimaan markkinoille ja raakapuuta, sahatavaraa, vaneria sekä pellettejä vientiin.

Yritykset työllistävät suoraan satoja sekä välillisesti tuhansia venäläisiä. Suomalaisilla yrityksillä on Venäjällä vaneritehdas, kolme sahalaitosta ja kolme kartonkitehdasta.

Suomalaiset metsäteollisuusyritykset kehittävät aktiivisesti Venäjän metsäsektoria. Metsäteollisuus keskustelee sidosryhmien ja viranomaisten kanssa. Pyrkimyksenä on kehittää toimintaympäristöä vakaampaan ja ennustettavaan suuntaan.

Lisätietoja antaa

Juha Palokangas