Puutuotteiden merkittävin käyttöalue on rakentaminen

Rakentaminen on suurin yksittäinen puutuotteiden käyttöalue ja asiakasala. Noin 70 – 80 prosenttia suomalaisista puutuotteista päätyy lopulta tavalla tai toisella rakentamiseen. Yli puolet puutuotealan tuotannosta viedään pääosin Eurooppaan.

Puutuotteita käytettävät talotehtaat, teolliset jatkojalostajat kuten liimapuu ja rakennuspuusepänteollisuus (mm. kalusteet, ikkunat ja ovet), huonekaluvalmistajat sekä kuljetusvälineiden ja pakkausten valmistajat sekä tee-se-itse asiakkaat.

Rakentamisessa puuta käytetään muun muassa runkorakentamiseen, sisustukseen, pihapiirirakentamiseen sekä työmaa-aikana muotteihin ja muihin väliaikaisiin tarkoituksiin. Kotimaa on suomalaisen puutuoteteollisuuden suurin yksittäinen markkina-alue.

Puun käyttöä voidaan edelleen kasvattaa myös kotimaassa, vaikka puun markkinaosuus rakennusmateriaaleista on jo nyt verrattain korkea. Puun käyttöä tulisi laajentaa erityisesti ammattimaiseen rakennuttamiseen ja puutuotteiden jalostusastetta nostaa. Kotimaa on tärkeä pilotointiympäristö kilpailukykyisten tuotteiden kehittämiselle kansainvälisille markkinoille.