Puurakentamisen mahdollisuudet: Ranskaan uusi laki edistämään puun käyttöä rakentamisessa

Ranskassa on ryhdytty konkreettisiin toimiin puun käytön edistämiseksi rakentamisessa. Uusi laki edellyttää puun käyttöä uusissa rakennuksissa, koska puun käyttö hidastaa ilmaston lämpenemistä.

Ranskan uusi laki edellyttää, että uusien rakennusten rakenteissa on käytettävä tietty määrä puuta. Vaadittu puun määrä on suhteutettu talon lattiapinta-alaan ja vähimmäisvaatimus vaihtelee talon käyttötarkoituksen mukaan. Eniten puuta edellytetään käytettäväksi asuinrakennuksissa. Laki edellyttää, että käytetty puu on peräisin kestävästi hoidetuista metsistä.

Samanlaista ajattelua voitaisiin soveltaa myös Suomessa. Puun rakentamiskäyttöä voitaisiin lisätä huomattavasti. Suomen metsien hiilivaranto kasvaa päivässä saman verran kuin puuta käytetään rakentamiseen  vuodessa. Keskiverto suomalainen puinen omakotitalo sitoo puurakenteisiinsa noin 30 tonnia hiilidioksidia. Se vastaa yhden kuluttajan keskivertoautoilun yli 10 vuoden hiilidioksidipäästöjä. Rakentamalla puutalon kymmenen vuoden välein sitoo hiiltä neljän hengen vuosittaisten etelänmatkojen verran.

Puisten rakennustuotteiden valmistus tuottaa hyvin vähän hiilidioksidia muihin materiaaleihin verrattuna. Toisin kuin muut rakennusmateriaalit puu hyödyntää kasvaessaan ilman hiilidioksidia ja varastoi hiilidioksidin puutuotteeseen koko sen käytön ajaksi.

Mikko Viljakainen, päällikkö, puurakentaminen ja puutaloteollisuus, Metsäteollisuus ry, puh. 09-132 6625, etunimi.sukunimi@forestindustries.fi