Puuliitto jättää puusepänteollisuuden pois työmarkkinaratkaisusta

Puuliiton hallitus päätti hylätä jo tehdyn Puusepänteollisuus ry:n ja Puuliiton neuvottelutuloksen keskitettyyn ratkaisuun liittymiseksi.  – Puusepänteollisuuden jääminen keskitetyn työmarkkinasopimuksen ulkopuolelle on vastuuton päätös, työmarkkinajohtaja Jari Forss Metsäteollisuus ry:stä sanoo.

Metsäteollisuus lähti keskitettyyn työmarkkinaratkaisuun mukaan yhteisen edun nimissä, vaikka keskitetty palkkaratkaisu ei nopeasti parannakaan alan kilpailukykyä.  Vaikeassa tilanteessa vastuunkantoa olisi odotettu myös työntekijäjärjestöiltä.

– Olen erittäin huolissani suomalaisen puusepänteollisuuden puolesta ja vetoan vielä harkitsemaan päätöstä.  Vielä ensi vuonnakin palkkoja korotetaan alalla 2 prosenttia.  Lisäksi suomalainen puusepänteollisuus käy eloonjäämistaistelua jo nyt tiukasti kilpailluilla puutuotemarkkinoilla, jossa halvempien tuotantokustannusten maat valtaavat markkinat.

Suomalainen puusepänteollisuus on menettänyt kilpailuasemia muun muassa korkean kustannusrakenteensa vuoksi. Suomessa tuotanto- ja työvoimakustannukset ovat nousseet kilpailijamaita nopeammin.

Jari Forss, Työmarkkinajohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 09 132 4440