Puukauppa vilkastui toukokuussa – tarve edelleen kaksinkertainen

Toukokuussa metsäteollisuus sai ostettua 2 miljoonaa kuutiota puuta yksityismetsistä. Määrä oli viidenneksen enemmän kuin huhtikuussa. Ostot jäivät kuitenkin puoleen viime vuoden toukokuusta.

Kuluvan vuoden tammi-toukokuun ostot, yhteensä 8,2 miljoonaa kuutiota, ovat edelleen vain puolet viime vuoden vastaavasta määrästä.

Puun kysyntä jatkuu edelleen hyvänä. Kuivan alkukesän hyvien korjuuolosuhteiden ansiosta puunkorjuu on ollut mahdollista jopa talvikohteissa.

Metsäteollisuus sai tammi-toukokuussa ostettua mäntytukkia 36 %, kuusitukkia 28 % ja koivutukkia 55 % viime vuoden vastaavan ajan ostoista. Mäntykuitupuuta teollisuus sai ostettua 74 % ja koivukuitua 85 %. Kuusikuitupuun ostot jäivät alle puoleen.

Puun tarjonnan vahvistuttava, jotta hakkuita voidaan jatkaa

"MTK:n ja Metsäteollisuuden kampanja kotimaisen puun liikkeelle saamiseksi on hyvä päänavaus yhteisestä tahtotilasta vauhdittaa puukauppaa. Ilman raaka-ainetta metsäteollisuus ei voi toimia Suomessa ja ilman kilpailukykyistä teollisuutta Suomen metsien taloudellinen arvo laskee huomattavasti", sanoo Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Anne Brunila.

"Suomessa puuraaka-aineen hinnat ovat kansainvälisesti tarkasteltuna korkeat eikä kustannustasoa voida nostaa. Yli 90 prosenttia tuotteista menee maailmanmarkkinoille, joille on kyettävä toimittamaan tuotteita kilpailukykyisellä kustannustasolla. Metsänomistajien etu on, että puuta käytetään monipuolisesti ja että sille on lukuisia ostajia", muistuttaa Brunila.

Puun hintataso on hyvä

Kantohinnat nousivat huhtikuusta hieman. Mäntytukin kantohinta nousi prosentin ja oli keskimäärin 59 euroa kuutiolta. Kuusitukin hinta nousi 3 % ja siitä maksettiin saman verran kuin mäntytukistakin. Koivutukin hinta laski huhtikuusta prosentin verran ja oli 50 euroa kuutiolta.

Kuitupuiden hinnat nousivat toukokuussa pari prosenttia. Mänty- ja koivukuidun kantohinta oli toukokuussa keskimäärin 16–17 euroa kuutiolta ja kuusikuidun 24 euroa kuutiolta.

Edelliseen normaaliin puukauppavuoteen 2006 verrattuna hinnat ovat huomattavasti korkeammalla tasolla. Havutukki on 23–28 %, koivutukki 18 %, mänty- ja koivukuitu 32–35 % ja kuusikuitu 10 % kalliimpaa kuin vuoden 2006 toukokuussa.

Puolet puukaupoista on hankintakauppoja

Metsänomistajien itse korjaaman hankintapuun markkinatilanne on ollut hyvä koko alkuvuoden. Hankintakauppojen osuus on kasvanut lähes puoleen kaikista kaupoista, kun se oli viime vuoden tammi-toukokuussa vain viidenneksen. Tukkien hankintahinnat ovat nousseet vuoden aikana 2-13 % ja kuitupuiden 15–22 %.

Puun ostomäärä yksityismetsistä

Kantohinnat

Lisätietoja antaa:

Anu Islander, metsäasiantuntija, Metsäteollisuus ry, puh. 09 – 132 6678, 040- 729 3678
etunimi.sukunimi@forestindustries.fi