Puukauppa on käynyt alkuvuonna tasaisesti

Tammikuussa puukauppa on sujunut keskimääräiseen tahtiin. Metsäteollisuus ry:n jäsenet ovat ostaneet puuta 2,6 miljoonaa kuutiota, mikä on neljä prosenttia enemmän kuin keskimäärin tammikuussa viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Tukkien ostomäärä oli miljoona kuutiota, mikä oli 7 prosenttia vähemmän ja kuitupuun ostomäärä 1,5 miljoonaa kuutiota, mikä oli 14 prosenttia enemmän kuin keskimäärin tammikuussa kymmenenä edellisenä vuotena.

Kotimaisen kuitupuun käyttö teollisuudessa on pysynyt yli 30 miljoonassa kuutiossa kymmenen vuoden ajan muutamaa poikkeusvuotta lukuun ottamatta. Tukkien käyttö on hieman laskenut vastaavassa ajassa. Suunnitteilla olevat metsäteollisuuden investoinnit lisäävät toteutuessaan merkittävästi puun käyttöä niin massa- ja paperiteollisuudessa kuin mekaanisessa puunjalostuksessakin.

Tällä hetkellä puumarkkinat.fi -tarjontaportaalissa on tarjolla noin 160 000 kuutiota puuta, mikä on 6 prosenttia koko tammikuun ostomäärästä. Tästä kuitupuuta on alle puolet. Teollisuudelle on tärkeää, että puumarkkinoiden toimintaa vahvistetaan myös sähköistä kaupankäyntiympäristöä kehittämällä. Ala tarvitsee käyttöönsä puuta tasaisesti ja kilpai-lukykyisin kustannuksin kaikissa suhdannetilanteissa.

Puunkorjuuta vauhdittamaan tarvitaan nyt kylmiä pakkassäitä ja puukauppaan lämpimiä myötätuulia.

Lisätietoja antavat:

Tomi Salo, metsäjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 045 875 8911