Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat tammi-maaliskuussa puuta yksityismetsistä 8,9 miljoonaa kuutiota, mikä on saman verran kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Puukaupan reipas alku osoittaa, että puulla on hyvä kysyntä. Alkuvuonna kysyntää on erityisesti kelirikkoaikana korjattavista kohteista.

Kuitupuun ostomäärä, 5 miljoonaa kuutiota, oli 5 prosenttia enemmän kuin viime vuoden tammi-maaliskuussa. Tukkien ostomäärä oli 3,6 miljoonaa kuutiota, mikä on 6 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana.

Kuusitukin kantohinta oli samoissa lukemissa kuin vuosi sitten, mäntytukin prosentin alempi ja koivutukin prosentin korkeampi. Kuusi- ja koivukuitupuun kantohinta on noussut 6 prosenttia ja mäntykuidun 4 prosenttia viime vuodesta.

Maaliskuussa mänty- ja kuusitukista maksettiin keskimäärin 58–60 euroa kuutiolta, mutta hinta vaihteli alueittain ja hakkuutavoittain 37 ja 62 euron välillä. Koivutukin keskihinta oli 44 euroa kuutiolta ja vaihteli 33 ja 51 euron välillä. Kuitupuiden keskikantohinta oli 17–19 euroa kuutiolta ja hinta vaihteli 12 ja 23 euron välillä.

Kantohintojen vaihteluun on useita syitä. Hintatasoon vaikuttavat muun muassa korjattavan puuston kokonaismäärä, puun laatu, runkojen koko, hakkuutapa, metsä- ja kaukokuljetusmatka, maasto sekä korjuuajankohta ja -olosuhteet. Tämän vuoksi puun hinta saattaa vaihdella merkittävästi jopa vierekkäisillä metsäkohteilla.

Metsien elinvoimaisuuteen ja kasvuun on panostettava

Terveet ja hyväkasvuiset metsät sitovat hiiltä parhaiten ja ovat vastustuskykyisimpiä metsätuhoille. Jotta metsien hyvä kasvu ja kehitys saadaan jatkumaan myös tulevaisuudessa, on metsien hoitoon panostettava entistä enemmän.

– Oikea-aikaiset uudistamis- ja hoitotoimenpiteet sekä jalostetun metsänviljelyaineiston hyödyntäminen ovat avainasemassa, toteaa Metsäteollisuus ry:n metsäjohtaja Karoliina Niemi.

Lisätietoja antavat:

Karoliina Niemi, metsäjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 050 567 9093Anu Islander, metsäasiantuntija, Metsäteollisuus ry, puh. 040 729 3678