Puukauppa kävi keskimääräistä vilkkaammin vuonna 2013 – puukustannukset korkeat

Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat vuonna 2013 yksityismetsistä puuta 33,4 miljoonaa kuutiota. Määrä oli 10 prosenttia viimeisen kymmenen vuoden keskimääräistä ostomäärää suurempi. Puun kantohinnat nousivat edellisvuodesta ja korkeat raakapuukustannukset heikensivät teollisuuden kilpailukykyä kansainvälisillä markkinoilla hyydyttäen puun lisäkäytön mahdollisuuksia.

Puukauppa käynnistyi alkuvuodesta hieman paremmin kuin aikaisempina vuosina. Tahti kiihtyi kesää kohti ja toukokuussa kauppa kävi vilkkaimmin. Hiljaisen kesälomakauden jälkeen puukauppa piristyi jälleen ja jatkui loppuvuoden edellisiä vuosia tasaisempana. Joulukuun myrskyt eivät siten merkittävästi nostaneet puukauppamääriä.

Raakapuukustannukset kohosivat viime vuodesta

Vuonna 2013 puuta ostettiin 18 prosenttia enemmän kuin vuonna 2012. Tukkien ostomäärä nousi 26 ja kuitupuun 12 prosenttia edellisvuodesta. Tukkeja ostettiin yhteensä 15,1 ja kuitupuuta 17,1 miljoonaa kuutiota. Havutukkien kantohinnat nousivat keskimäärin 3-4 prosenttia, koivutukin hinta laski yhden prosentin, mänty- ja koivukuidun hinta nousi 1-2 prosenttia. Kuusikuidun hinta pysyi ennallaan.

Joulukuussa 2013 mäntytukista maksettiin keskimäärin 55 euroa kuutiolta, mutta hinta vaihteli alueittain ja hakkuutavoittain 45 ja 58 euron välillä. Kuusitukin keskihinta oli 56 euroa kuutiolta vaihdellen 46 ja 58 euron välillä. Koivutukin keskihinta oli 40 euroa kuutiolta ja vaihteli 29 ja 43 euron välillä. Mänty- ja koivukuidun keskikantohinta oli 16 euroa ja kuusikuidun 17 euroa kuutiolta. Kuitupuiden hinta vaihteli 13 ja 19 euron välillä.

Hankintakauppoina puuta ostettiin vuonna 2013 yhteensä 5 miljoonaa kuutiota ja niiden osuus laski edellisen vuoden 18 prosentista 15 prosenttiin. Noin kolme neljäsosaa hankintakauppojen ostoista oli kuitupuuta. Hankintakaupoissa metsänomistaja toimittaa puut kuljetusreitin varrelle.

Puumarkkinoiden toimintaa vauhditettava rakenteellisilla uudistuksilla

Suomella ei ole varaa jättää metsiään hyödyntämättä. Puusto kasvaa vuosittain lähes kaksinkertaisesti hakkuisiin verrattuna, ja kestävistä hakkuumahdollisuuksistakin jää vuosittain lähes neljännes käyttämättä.

”Ongelmana on, että suuri osa suomalaisesta puusta ei ole aktiivisen markkinatarjonnan piirissä ja metsät jäävät hoitamatta. Tarjonnan niukkuus pitää kustannustason korkealla, heikentää kotimaiseen puuhun perustuvia investointiedellytyksiä eikä tue kansantalouden kasvua. Puumarkkinoiden toimintaa on parannettava viipymättä rakenteellisilla ja metsätaloutta aktivoivilla uudistuksilla, joista veroratkaisut ovat tärkein kokonaisuus”, sanoo Metsäteollisuus ry:n metsäjohtaja Tomi Salo.

Lisätietoja antavat:

Anu Islander, metsäasiantuntija, Metsäteollisuus ry,