Puukauppa jatkunut vahvana

Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat tammi-elokuussa yksityismetsistä 20 miljoonaa kuutiota puuta, mikä oli 15 prosenttia enemmän kuin keskimäärin viimeisen kymmenen vuoden vastaavana aikana ja 10 prosenttia enemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Uudet investoinnit tarjoavat merkittävän kasvumahdollisuuden ja ovat jo lisänneet puukauppaa.

Kuitupuuta ostettiin 10,8 miljoonaa kuutiota, mikä on 17 prosenttia enemmän kuin keskimäärin tammi-elokuussa kymmenenä edellisenä vuotena. Myös tukkien ostomäärä, 8,6 miljoonaa kuutiota, oli 13 prosenttia enemmän kuin keskimäärin vastaavana ajanjaksona.

Puukaupan tahdin odotetaan jatkuvan hyvänä myös loppuvuoden. Kaikelle puulle on kysyntää ja alkavan syksyn hakkuisiin tarvitaan etenkin sulan maan aikana korjattavia kohteita.

Kantohinnat pysyneet vakaina

Elokuussa mänty- ja kuusitukista maksettiin keskimäärin 53–55 euroa kuutiolta, mutta hinta vaihteli alueittain ja hakkuutavoittain 43 ja 58 euron välillä. Koivutukin keskihinta oli 41 euroa kuutiolta ja vaihteli 35 ja 45 euron välillä. Mänty- ja koivukuidun keskikantohinta oli 15 euroa ja kuusikuidun 17 euroa kuutiolta. Kuitupuiden hinta vaihteli 10 ja 19 euron välillä.

Kantohintojen vaihteluun on useita syitä. Hintatasoon vaikuttavat korjattavan puuston kokonaismäärä, puun laatu, runkojen koko, hakkuutapa, metsä- ja kaukokuljetusmatka, maasto sekä korjuuajankohta. Tämän vuoksi puun hinta saattaa vaihdella merkittävästi jopa vierekkäisillä kohteilla.

Puun käytön kasvu markkinaosapuolten iso yhteinen tavoite

Teollisuuden uusien investointien vaikutus näkyy jo kasvuna puumarkkinoilla. Päätettyjen investointien tarjoama kasvumahdollisuus on lähes 11 miljoonaa kuutiota lisää vuotuista puun käyttöä. Kotimaisella puulla toteutettuna tämä tarkoittaa yli 350 miljoonaa euroa lisää vuotuisia kantorahatuloja suomalaisille metsänomistajille. Kasvun perustana on markkinoiden toimivuus. Puun kysynnän kasvaessa myös raaka-aineen tarjonnan on oltava hyvin ennakoitavaa ja tasaisen vahvaa.

”Suomalainen puuhun perustuva biotalous elää kasvun näkökulmasta nyt etsikkoaikaa. Tämän ja ensi vuoden aikana ratkaistaan, missä määrin kasvumahdollisuus realisoituu ja mikä osuus siitä tulee kotimaisesta puusta. Nyt jos koskaan kannattaa puumarkkinaosapuolten puhaltaa tiiviisti yhteen hiileen, oli kyse sitten maan hallituksen puuta liikkeelle -aktiviteeteista tai muista tärkeistä metsäpoliittisista kysymyksistä. Uskon vahvasti, että pystymme sen tekemään. Teollisuus on tähän osaltaan valmis”, sanoo metsäjohtaja Tomi Salo Metsäteollisuus ry:stä.

Lisätietoja antavat:

Tomi Salo, metsäjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 045 875 8911