Puukauppa jatkui vireänä maaliskuussa

Puukaupan hyvä vire jatkui maaliskuussa. Alkuvuoden ostomäärä oli merkittävästi edellisvuosia suurempi ja yli kaksinkertainen viime vuoteen verrattuna.

Metsäteollisuus osti yksityismetsistä maaliskuussa 1,6 miljoonaa kuutiota puuta, mikä oli 50 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.

Tammi-maaliskuun ostomäärä oli 6,2 miljoonaa kuutiota. Tukkien ostomäärä nousi 2,8:een ja kuitupuun 3,2 miljoonaan kuutioon. Verrattuna viime vuosiin puukauppa on käynnistynyt merkittävästi pirteämmin.

Kantohinnat viime vuoden tasolla

Kantohinnat nousivat 3–5 prosenttia helmikuuhun verrattuna ja olivat samalla tasolla kuin viime vuoden maaliskuussa.

Mänty- ja kuusitukin kantohinta oli maaliskuussa keskimäärin 53–54 euroa kuutiolta ja mänty- ja kuusipikkutukin 23–27 euroa kuutiolta. Koivutukista maksettiin keskimäärin 43 euroa kuutiolta, mänty- ja koivukuidusta 15 euroa ja kuusikuidusta 18 euroa kuutiolta.

Puun hyvä kysyntä jatkuu

Metsäteollisuus käyttää paljon kotimaista puuta. Tarvetta on kaikille puutavaralajeille ja etenkin keväällä ja kesällä korjattaville kohteille. Teollisuus on kiinnostunut sekä uudistus- että harvennusleimikoista.  Maaliskuun kasvavat viikkokauppamäärät viestivät, että myös tarjonta on piristymässä. Tämä lupaa hyvää puukauppakevättä. Hyvin toimivat puumarkkinat ovat perusta kotimaisen puun runsaalle käytölle.

Lisätietoja antaa:
Anu Islander, metsäasiantuntija, Metsäteollisuus ry, puh. 09 132 6678, 040 729 3678