Pron kuudes lainvastainen työtaistelu alkamassa – paperiteollisuuden toimihenkilöiden kiistassa ei edelleenkään sopua

Paperiteollisuuden toimihenkilöiden palkkoja ja työehtoja koskevan kiistan sovittelu ei edennyt tänään. Pro ilmoitti jälleen uudesta laittomasta toimihenkilöiden lakosta, joka alkaa UPM:ssä huomenna keskiviikkona ja kestää lauantaiaamuun. Tämä oli jo kuudes lainvastainen työtaistelutoimi toimihenkilöiden työehtokiistassa.

"Pro osoittaa ennennäkemätöntä piittaamattomuutta suomalaisesta työmarkkinajärjestelmästä ja jatkaa tilanteen kriisiyttämistä," sanoo Metsäteollisuus ry:n varatoimitusjohtaja Jari Forss.

"Jatkuvat työtaistelut heikentävät mahdollisuuksia säilyttää suomalaisten toimihenkilöiden työpaikat. Paperiteollisuuden toimihenkilöiden kiistan pitkittyminen tulee väistämättä johtamaan siihen, että tukitoimintojen sijaintimaita tullaan arvioimaan uudelleen," kommentoi Jari Forss.

Seuraavasta sovittelupäivästä ei sovittu.

Työt eivät ole lakossa

Työnantajalla on oikeus järjestää työtaistelun aikana työnteko tarkoituksenmukaisella tavalla. Suomen lainsäädännön sisältö on selvä: työt eivät ole lakossa.

Pro uhkaa toistuvasti laittomilla työtaistelutoimilla

Pro on järjestänyt useita laittomia työtaistelutoimia huhtikuun aikana ja uhkaa edelleen jatkavansa laitonta toimintaansa. Pääsiäisenä Pro ilmoitti aikaistavansa Stora Enson ja Metsäliiton lakkoa päivällä. Huhtikuun lopulla Storan Enson ja Eforan Oulun toimihenkilöitä sekä Storan Enson Kotkan ja Anjalan palvelukeskuksen toimihenkilöitä kehotettiin laittomaan työtaisteluun. Lisäksi Pro syyllistyi työlainsäädännön rikkomiseen jo työmarkkinakiistan alkuvaiheessa, kun se aloitti ylityökiellon työehtosopimuksen voimassaoloaikana.

Lisätietoja antaa:
Jari Forss, varatoimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry,
puh. 09 132 4440, 040 570 7652

Seuraa työmarkkinatilanteen kehitystä verkkopalvelustamme.