Pro jatkaa edelleen laittomien lakkojen sarjaa

Ammattiliitto Pro on tänään ilmoittanut lukuisista uusista laittomista paperiteollisuuden toimihenkilöiden lakoista. Työtaistelutoimenpiteet kohdistuvat Metsäliittoon, Stora Ensoon, Eforaan ja Sappi Finland Kirkniemen tehtaaseen. Pro on rikkonut koko kiistan ajan tahallaan työlainsäädäntöä järjestämällä jatkuvasti laittomia työtaistelutoimia.

"Yritykset eivät voi toimia maassa, jossa yksi ammattiliitto jatkuvasti rikkoo lainsäädäntöä. Tämä johtaa siihen, että toimintoja joudutaan siirtämään muihin maihin", sanoo Metsäteollisuus ry:n varatoimitusjohtaja Jari Forss.

Rikkurityövoimaa ei käytetä

Ammattiliitto Pro on väittänyt kiistan aikana työnantajan käyttävän rikkurityövoimaa. Rikkurityövoimaa ei yrityksissä käytetä. Työnantajalla on velvollisuus muita henkilöstöryhmiä kohtaan pitää tehtaat käynnissä, sillä työt eivät ole lakossa, eivätkä kaikki henkilötkään.

"Noudatamme Suomen lainsäädäntöä ja edellytämme, että Pro toimii myös lakien mukaan. Pro jatkaa edelleen laittomia toimiaan lainsäädännöstä piittaamatta," lisää Jari Forss.

"Olemme edelleen valmiit 2,5 prosentin palkankorotuksiin, kuten aiemmin keväällä sovimme paperiteollisuuden työntekijöiden ja ylempien toimihenkilöiden kanssa. Samoin olemme valmiit yhteistyössä kehittämään paikallisia palkkausjärjestelmiä."

Kiistakysymykset eivät ole enää pitkään aikaan olleet missään suhteessa Pron työtaistelutoimiin ja liiton on palattava neuvottelupöytään.

Pro on järjestänyt lukuisia laittomia lakkoja

Pro on järjestänyt useita laittomia työtaistelutoimia kiistan aikana. Viimeksi eilen 9.5. se ilmoitti laittomasti aikaistavansa lakon aloitusta UPM:n Kymin tehtaalla. Viime viikolla, 5.5., Pro ilmoitti Rauman satamaoperaattoreiden tukilakosta. Toukokuun alussa Pro aloitti UPM:n toimihenkilöiden kolmipäiväisen laittoman lakon. Pääsiäisenä liitto ilmoitti aikaistavansa Stora Enson ja Metsäliiton lakkoa päivällä. Huhtikuun lopulla Storan Enson ja Eforan Oulun toimihenkilöitä sekä Storan Enson Kotkan ja Anjalan palvelukeskuksen toimihenkilöitä kehotettiin laittomaan työtaisteluun. Lisäksi Pro syyllistyi työlainsäädännön rikkomiseen jo työmarkkinakiistan alkuvaiheessa, kun se aloitti ylityökiellon työehtosopimuksen voimassaoloaikana.

Lisätietoja antaa:
Jari Forss, varatoimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry,
puh. 09 132 4440, 040 570 7652

Seuraa työmarkkinatilanteen kehitystä verkkopalvelustamme.

www.metsateollisuus.fi