Poliittinen lakko uhkaa pysäyttää metsäteollisuuden

Puuliitto on tänään ilmoittanut liittyvänsä ensi viikon perjantaina 18.9. järjestettävään maan hallituksen vastaiseen poliittiseen lakkoon. Nyt koko metsäteollisuus on politikoinnin kohteena, kun sekä Paperiliiton että Puuliiton hallinnot ovat päättäneet työnseisauksesta, joka alkaa perjantaina 18.9. klo 06.00 ja päättyy lauantaina 19.9. klo 06.00.

Poliittisia päätöksiä ja päättäjiä kohtaan suunnattu lakko iskee suoraan yrityksiin. Lakoista syntyneet vaikutukset ulottuvat laajalle ja aiheuttavat merkittäviä vahinkoja suomalaisille yrityksille. Päivän lakon vuoksi esimerkiksi selluteollisuudessa menetetään noin kolmen päivän tuotanto, kun tehtaita joudutaan alasajamaan ja jälleen käynnistämään. Metsäteollisuuden viennin arvo on noin 35 milj. euroa päivässä.

– Suomella ei ole varaa astua lakkoilun tielle nykyisessä heikossa taloudellisessa tilanteessa. Työntekijäjärjestöjen vastuuton toiminta heikentää Suomen metsäteollisuuden mainetta vientimarkkinoilla. Samalla se heikentää Suomen houkuttelevuutta uusien investointien kohdemaana, toteaa työmarkkinajohtaja Nina Pärssinen Metsäteollisuus ry:stä.

Lisätietoja: Työmarkkinajohtaja Nina Pärssinen, Metsäteollisuus ry, puh. 040 503 2353