Poliittinen lakko maksoi metsäteollisuudelle arviolta 42 miljoonaa euroa

Paperiliitto ja Puuliitto osallistuivat 18.9. poliittiseen työtaisteluun maan hallitusta vastaan. Kaikista toimialoista isku kohdistui rajuimmin metsäteollisuuteen. Metsäteollisuus ry:n jäsenyrityksille tekemästä kyselystä käy ilmi, että lakko aiheutti arviolta 42 miljoonan euron menetykset metsäteollisuudelle.

– Suomalaisen metsäteollisuuden luotettavuus ja maine saivat jälleen kovan iskun lakkoilun vuoksi. Tuotannon menetykset olivat mittavia tehtaille ja Suomen vienti kärsi. Mainehaittaa ja asiakkuuksien mahdollisia siirtymisiä kilpailijoille on mahdotonta edes vielä arvioida, toteaa työmarkkinajohtaja Nina Pärssinen Metsäteollisuus ry:stä.

Kaksi tuntia kestäneen, maan hallitusta vastaan kohdistuneen mielenilmauksen sijaan Paperiliitto ja Puuliitto päättivät toteuttaa kaikissa metsäteollisuuden tuotantolaitoksissa vuorokauden mittaisen lakon. Prosessiteollisuudessa päivän lakko aiheutti 1,5 – 3 vuorokauden mittaisen tuotantoseisauksen, kun tehtaita jouduttiin ajamaan alas ja jälleen käynnistämään uudelleen.

– On käsittämätöntä ja vastuutonta, että metsäteollisuuden ammattiliitot halusivat sulkea tehtaat kokonaan ja näin maksimoida yrityksille aiheutuneet vahingot, vaikka liittojen mukaan lakko kohdistui maan hallituksen toimiin. Muussa teollisuudessa ei vastaavia, koko toimialaa koskevia ja kaikki tehtaat sulkevia järjestöpäätöksiä tehty, vaan päätösvalta jätettiin paikallisille ammattiosastoille. Esimerkiksi Teknologiateollisuuden aloilla lakossa oli alle 10 prosenttia alan henkilöstöstä”, sanoo Pärssinen.

Asiakkaille työtaistelu heijastui toimitusviiveinä ja epävarmuutena siitä, pystytäänkö tilattuja tuotteita ylipäätään toimittamaan. Tuotannon menetysten lisäksi ylimääräisiä kustannuksia aiheutui ylitöistä, ostopalveluista ja rahtikuluista, kun tuotantoviivästyksiä jouduttiin paikkaamaan erityisjärjestelyin viikonlopun aikana.

Mielenilmauksessa oli mukana noin 90 prosenttia paperiteollisuuden työntekijöistä ja noin 70 prosenttia mekaanisen metsäteollisuuden työntekijöistä.

Metsäteollisuus tuo yli viidenneksen Suomen vientituloista. Alan viennin arvo oli hieman yli 11 miljardia euroa vuonna 2014.

Lisätietoja: Työmarkkinajohtaja Nina Pärssinen, Metsäteollisuus ry, puh. 09 132 4440