Paperiteollisuuden toimihenkilöiden työtaistelutoimet ylimitoitettuja

Ammattiliitto Pro vaatii 3,5 prosentin palkankorotusta ja täysin uutta monimutkaista palkkausjärjestelmää.

"Pro vaatii 3,5 prosentin palkankorotusta, vaikka paperiteollisuuden työntekijöiden kanssa on sovittu 1,5 prosentin yleiskorotuksesta ja prosentin yrityskohtaisesta erästä. Työtaistelutoimet ovat täysin ylimitoitettuja, koska neuvotteluissa osapuolilla oli erilaiset näkemykset vain yrityskohtaisen erän jakamisesta", sanoo Metsäteollisuus ry:n varatoimitusjohtaja Jari Forss.

"Vasta sovittelussa Pron esiin tuoma uusi palkkausjärjestelmä perustuisi monimutkaiseen ja vanhanaikaiseen työehtosopimuskäytäntöön. Pro ei esittänyt palkkausjärjestelmän muutosta neuvottelujen kuluessa, vaan vasta valtakunnansovittelijan toimistossa. Toimihenkilöillä on jo käytössä toimiva palkkausjärjestelmä, joka perustuu paikalliseen sopimiseen", lisää varatoimitusjohtaja Jari Forss.

Ammattiliitto Pro on antanut lakkovaroituksen paperiteollisuuden toimihenkilöiden työnseisauksesta 6.4. – 20.4.2011 UPM:n tehtailla. Lisäksi Pro:n ilmoittama paperiteollisuuden toimihenkilöiden ylityökielto alkoi viime viikon perjantaina 1.4.2011.

Lakko vaarantaa suomalaisia työpaikkoja

Metsäteollisuuden markkinat ovat parhaillaan elpymässä laihojen vuosien jälkeen. Lakko huonontaa vientitoimituksista riippuvaisen metsäteollisuuden mainetta luotettavana tavarantoimittajana.

"Onko Prolla varaa vaarantaa jäsentensä työpaikat Suomessa? Kansainväliset yritykset keskittävät tukitoimintojaan sinne, missä toimintaympäristö on vakaa. Lakko vaarantaa metsäteollisuuden toimihenkilöiden suomalaisia työpaikkoja", muistuttaa Forss.

Paperiteollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimuksen piiriin kuuluu runsaat 3 000 henkilöä.

Lisätietoja antaa:
Jari Forss, varatoimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. (09) 132 4440, 040 570 7652

Seuraa neuvottelutilanteen etenemistä nettisivuilla: www.metsateollisuus.fi