Paperiteollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimuskiistan sovittelu jatkuu maanantaina

Paperiteollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimuskiistassa osapuolet, Metsäteollisuus ry ja Toimihenkilöunioni, jatkoivat keskusteluja tänään, mutta keskusteluissa ei edetty. Neuvotteluja jatketaan huomenna maanantaina valtakunnansovittelijan johdolla.

Toimihenkilöunioni vaatii edelleen muita paperiteollisuudessa solmittuja työehtosopimuksia korkeampia palkankorotuksia. Neuvotteluissa ei kuitenkaan ole esitetty tuottavuutta parantavia työehtosopimuksen uudistuksia. Toimihenkilöiden toteutuneessa palkkakehityksessä ei myöskään ole jälkeenjääneisyyttä verrattuna muihin alan henkilöstöryhmiin. Toimihenkilöunionin palkankorotusvaatimukset ylittävät kemian- ja teknologiateollisuuteen viime syksynä solmitut korotukset.

Metsäteollisuus on tarjonnut Toimihenkilöunille yhtä hyvää sopimusta kuin muillekin henkilöstöryhmille. Ehdotettuun sopimuksen sisältyi mm. samansuuruinen palkkaratkaisu ja yhtä kattava muutosturvapaketti kuin Paperiliiton kanssa sovitussa sopimuksessa sekä lisäksi palkallista isyyslomaviikkoa, mikä myös sisältyi Paperiliiton sopimukseen.

”Neuvotteluissa on mahdotonta edetä Toimihenkilöunionin vaatimusten suuntaan. Olemme kuitenkin edelleen valmiita hakemaan liiketoimintaa tukevia ratkaisuja neuvottelupöydässä ja jatkamaan keskusteluja ”, sanoo työmarkkinajohtaja Jari Forss Metsäteollisuus ry:stä.”

Mikäli neuvotteluissa ei edistytä maanantaihin klo 12 mennessä, Toimihenkilöunioni on uhannut aloittaa lakon, joka koskisi Stora Enson toimihenkilöitä.

Lisätietoja antaa: Jari Forss, työmarkkinajohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 040 – 570 7652