Paperin sopimuskiistaan neuvottelutulos

Metsäteollisuus ry:n ja Paperiliitto ry:n neuvottelukunnat ovat saavuttaneet paperityöntekijöiden työehtosopimusta koskevan neuvotteluratkaisun. Osapuolten neuvottelukunnat hyväksyivät valtakunnansovittelija Juhani Saloniuksen toisen sovintoesityksen pohjalta syntyneen ratkaisun tänään keskiviikkona 29. kesäkuuta. Sopimus astuu voimaan, jos Metsäteollisuus ry:n hallituksen työvaliokunta ja Paperiliiton liittovaltuusto hyväksyvät ratkaisun. Paperiteollisuuden työehtosopimus koskee noin 24 000 työntekijää.

"Toukokuun loppuun 2008 ulottuva kolmivuotinen sopimus antaisi hyvät mahdollisuudet uudistaa alan toimintatapoja ja kehittää kilpailukykyä nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Teollisuuden toimintaedellytysten vahvistamisen kannalta keskeisissä tavoitteissa edistyttiin ja menneet viikot voidaan siten nähdä investointina tulevaisuuteen. Kilpailun aiheuttamat kustannuspaineet ovat ennallaan, mutta nyt pääsemme kuromaan hieman kiinni kilpailijoidemme etumatkaa”, sanoo Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Poranen.

Sopimusehdotuksen palkankorotukset noudattavat tupo-tasoa.

29.6.2005

Timo Poranen, toimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. (09) 132 6600
Arto Tähtinen, johtaja, työmarkkinapolitiikka, Metsäteollisuus ry, puh. (09) 132 4442