Paperiliitto murtaa häikäilemättömällä lakkoilullaan sopimusyhteiskuntaa

SAK:lainen Paperiliitto rapauttaa jatkuvalla laittomalla lakkoilullaan sopimusyhteiskuntaa, jota ammattiyhdistysliike on itse halunnut rakentaa ja ylläpitää. Suomen lähes koko sellu- ja paperiteollisuus seisahtui tänään keskiviikkona 27. huhtikuuta perjantaiaamuun saakka Paperiliiton yhtäaikaisten konsernikohtaisten laittomuuksien takia. Osa teollisuudesta pysähtyi jo eilen tiistaina. Lakot ovat lainvastaisia, koska niistä ei ole ilmoitettu 14:ää vuorokautta etukäteen.

"Työnantaja haluaa sopeutua globalisaatioon ja sen tuomiin muutoksiin, jotta paperiteollisuus menestyy Suomessa myös tulevaisuudessa. Se katsoo vastuullisesti eteenpäin, mutta Paperiliitto on palannut toimissaan 1960-luvulle, jolloin se masinoi toista sataa laitonta lakko vuodessa", sanoo työmarkkinajohtaja Arto Tähtinen työnantajia edustavasta Metsäteollisuus ry:stä.

"Suomen työmarkkinoiden toimivuus on perustunut vuosikymmeniä työnantajan ja työntekijöiden välisiin sopimuksiin ja neuvottelemiseen. Nyt Paperiliitto haluaa härskisti romuttaa käytännön. Sen menettely vaarantaa työmarkkinoiden toimivuuden ja suomalaisten hyvinvoinnin", Tähtinen jatkaa.

Sellu- ja paperiteollisuuden tuotannon pysäyttämisestä kärsii koko yhteiskunta. Teollisuus menettää vientituloja pysyvästi, tehtaiden työntekijöiltä ja kuljetusyrittäjiltä loppuvat työt ja palkkatulot eivätkä metsänomistajat pysty myymään puutaan teollisuudelle. Suomen sellu- ja paperiteollisuuden tuotannon arvo vuorokaudessa on keskimäärin 40 miljoonaa euroa.

Metsäteollisuus ry haluaa neuvotella Paperiliiton kanssa uuden, tuottavuuden parantamista tukevan työehtosopimuksen mahdollisimman nopeasti. Suomen paperiteollisuus menestyy kansainvälisessä kilpailussa vain, jos se pystyy parantamaan tuottavuuttaan. Alan työehtosopimuksesta on raivattava kohdat, jotka heikentävät toimintamahdollisuuksia Suomessa verrattuna muihin paperiteollisuuden toimintamaihin.

Arto Tähtinen, johtaja, työmarkkinapolitiikka, Metsäteollisuus ry
puh. (09) 132 4442, etunimi.sukunimi@forestindustries.fi