Paperiliitto hylkäsi tupo-tasoisen sopimuksen: Paperiliitto vaarantaa Suomen paperiteollisuuden tulevaisuuden

Paperiliiton tänään hylkäämä valtakunnansovittelijan esitys työehtosopimukseksi sisälsi asioita, joita teollisuuden oli erittäin vaikeaa hyväksyä. Siitä huolimatta kokonaisuutena ehdotettu ratkaisu hyväksyttiin paperiteollisuuden ja valtakunnan edun vuoksi.

Tehty sovintoehdotus olisi tuonut työntekijöille kolmessa vuodessa runsaan 6 prosentin eli keskimäärin runsaan 2500 euron palkankorotukset. Samalla hylättiin mahdollisuus noin 1600 euron palkanlisään ja 11 tunnin työajan lyhennykseen korvauksena joulun ja juhannuksen työnteosta. Ehdotuksen mukaan olisi myös ollut mahdollista vaihtaa juhlapyhäkorvauksia lisävapaaseen. Paperiteollisuuden työntekijöiden toteutunut vuosityöaika on jo ennestään Euroopan lyhin, joka tarkoittaa käytännössä keskimäärin 32 työtuntia viikossa. Työajan lyhentämiselle ei ole jatkossa mitään perusteita.

Neuvotteluja paperiteollisuuden työehtosopimukseksi joudutaan jatkamaan yhä heikentyvien maailmantalouden kehitysnäkymien vallitessa. Muuttuneissa olosuhteissa sellu- ja paperiteollisuus joutuu entistä tarkemmin karsimaan ylimääräisiä kustannuksia vahvistaakseen kilpailukykyään. Siten teollisuus ei voi hyväksyä ratkaisua, joka lisäisi kustannuksia nyt hylätyksi tullutta ehdotusta enemmän.

Alan kilpailukyvyn kannalta keskeinen alihankintakysymys tulee ratkaista siten, että tehtailla voidaan toimia yhtä joustavasti kuin muillakin teollisuudenaloilla, esimerkiksi metalliteollisuudessa.

Timo Poranen, toimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry,
puh. (09) 132 6600, etunimi.sukunimi@forestindustries.fi