Paperiliitto hylkäsi jälleen tupo-tasoa paremmat edut: Teollisuuden mahdollisuudet vastaantuloon on nyt käytetty

Paperiliiton tänään torstaina 23.6.2005 hylkäämä valtakunnansovittelijan esitys paperiteollisuuden työntekijöiden työehtosopimukseksi olisi tuonut paperityöntekijöille hieman tupo-tasoa paremmat palkankorotukset kahden seuraavan vuoden kuluessa. Sovintoesitys olisi myös lyhentänyt vuotuista työaikaa ja säilyttänyt työntekijöiden tärkeinä pitämät alihankintakäytännöt lähes ennallaan.

"Teollisuuden mahdollisuudet tulla vastaan työehtosopimusneuvotteluissa on nyt käytetty. Työnantajat ovat hyväksyneet valtakunnansovittelijan molemmat sovintoesitykset, vaikka tuottavuuden esteitä ei olisikaan voitu poistaa täysin toivomallamme tavalla ja sopimukset olisivat lisänneet kustannuksiamme. Paperiliiton vaatimukset kuvastavat lyhytnäköistä eduntavoittelua ja täydellistä piittaamattomuutta alan toimintaedellytyksistä ja työpaikoista Suomessa", sanoo Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Poranen.

Valtakunnansovittelija esitti yleiskorotusta ja paikallisesti sovittavia korotuksia, jotka olisivat käytännössä tuoneet paperityöntekijöille keskimäärin lähes 2000 euroa lisää palkkaa seuraavan kahden vuoden kuluessa. Esitykseen sisältyi myös mahdollisuus noin 1600 euron palkanlisään korvauksena joulun ja juhannuksen työnteosta. Ehdotus olisi lyhentänyt kolmivuorotyössä vuotuista työaikaa 8 tuntia ja päivätyössä 4 tuntia, minkä lisäksi työaikaa olisi lyhennetty 11 tuntia ympärivuotisen käynnin kompensaationa. Paperiteollisuuden työntekijöiden toteutunut vuosityöaika on jo ennestään Euroopan lyhin, käytännössä keskimäärin 32 tuntia viikossa.

Metsäteollisuus ry jatkaa työsulkua viikolla torstaista 7. heinäkuuta perjantaihin 15. heinäkuuta, koska alan kilpailukykyä tukevasta työehtosopimuksesta ei päästy sopuun. Työsulusta on lain mukaan ilmoitettava kahta viikkoa ennen sen alkua vastapuolelle ja valtakunnansovittelijalle.

Timo Poranen, toimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry,
puh. (09) 132 6600, etunimi.sukunimi@forestindustries.fi