Paperiliiton mielenilmaus huonontaa alan tilannetta – Ratkaisut haettava työehtosopimuksen kautta

Paperiliiton ammattiosastojen ensi viikolle suunnitellut painostustoimet huonontavat Suomen sellu- ja paperiteollisuuden tilannetta ja heikentävät Suomen luotettavuutta sellun ja paperin toimittajana.

"Alalla on meneillään rakennemuutos, josta työntekijät tuntevat ymmärrettävästi huolta. Lakot eivät kuitenkaan paranna tilannetta, vaan Paperiliiton ja metsäteollisuuden on ensi viikolla alkavissa työehtosopimusneuvotteluissa yhdessä etsittävä keinot säilyttää alan työpaikat Suomessa ", sanoo työmarkkinajohtaja Jari Forss Metsäteollisuus ry:stä.

"Painostustoimet huonontavat Suomen mainetta luotettavana paperin toimittajana. Häiriöriskin vuoksi alan tuotanto ja investoinnit ohjautuvat enenevästi muihin toimintamaihin ja teollisuuden kyky tarjota työpaikkoja heikkenee."

"Alalle tarvitaan välttämättä liiketoimintaa tukeva työehtosopimus, joka antaa työntekijöille mahdollisuuden kehittää ja laajentaa ammattitaitoaan monipuolisissa työtehtävissä", muistuttaa Forss.

Laittomien lakkojen aiheuttamat tuotannon menetykset ja tappiot ovat paperiteollisuudessa muita aloja suuremmat. Alasajon jälkeen tuotannon laadun vakiinnuttaminen vie aikaa ja aiheuttaa lakkoa pitemmän häiriön tuotannossa.

Suomen sellu- ja paperiteollisuudessa on yhteensä 27 000 työntekijää ja toimihenkilöä. Suomessa toimii 40 paperi- ja kartonkitehdasta sekä 40 massatehdasta, jotka valmistavat sellua ja mekaanista massaa.

Lisätietoja antaa:

Jari Forss, työmarkkinajohtaja, puh: 040 – 570 7652 www.metsateollisuus.fi

Tilaa metsäteollisuuden uutiskirje – tuoreimmat uutiset ja taustat alalta nopeasti suoraan omaan sähköpostiisi. Tilaa
osoitteessa www.metsateollisuus.fi /  Uutiset 3 minuutissa!