Paperikassi on hyvä valinta

Paperikassi on valmistettu uusiutuvasta ja kierrätettävästä raaka-aineesta. Kuitupohjaisten tuotteiden avulla voidaan vähentää uusiutumattomien raaka-aineiden käyttöä ja säästää luonnonvaroja seuraaville sukupolville.

Paperikassi voidaan kierrättää ja käyttää moneen kertaan, mikä tehostaa raaka-aineen käyttöä merkittävästi. Elinkaarensa päätteeksi tuotteet ja jalostukseen soveltumaton biomassa voidaan hyödyntää uusiutuvaksi energiaksi.

Suomen ympäristökeskuksen ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston tutkijat arvioivat kaupasta ostettavan paperikassin hiilijäljeksi 28 grammaa. Tutkimuksen paperikassit valmistettiin Ruotsissa, ja kuljetus tuokin merkittävän osan hiilijäljestä. Mikäli suurin osa paperikasseista kierrätetään, voi kuluttaja pienentää hiilijälkeään entisestään.

Valkoiset paperikassit voidaan kierrättää sanomalehtipaperin joukossa. Ruskeat paperikassit laitetaan keräyskartongin tai pahvin keräykseen.

Pakkausten ympäristövaikutuksia voidaan vähentää järkevällä pakkaamisella ja uusiutuvien pakkausmateriaalien käytöllä. Pakkauksen tärkein tehtävä on kuitenkin suojata sen sisällä olevaa tuotetta. Niiden avulla ehkäistään muun jätteen syntyä.

Kuitupakkauksista kierrätetään Suomessa yli 85 prosenttia, joka ylittää selvästä Suomen lainsäädännön asettaman 60 prosentin vähimmäistavoitteen. Kierrätyskuitua käytetään eniten pakkausmateriaaleissa ja sanomalehtipaperissa.

Päivi Luoma, päällikkö, paperin jalostus ja pakkausteollisuus, Metsäteollisuus ry, puh. 09-132 6626, 040 729 3678