Metsien sertifiointimenetelmiä päivitetään Suomessa

Suomen metsien PEFC-sertifointistandardia päivitetään parhaillaan. Työhön osallistuu laajasti eri sidosryhmiä ympäristöjärjestöjä lukuun ottamatta.

Päivitystyötä johtaa Sirkka Hautojärvi. Työn arvioidaan valmistuvan 15. huhtikuuta mennessä. Myös FSC-standardia uudistetaan parhaillaan Suomessa.

Metsien sertifiointi kertoo kuluttajille, että tuotteisiin käytetty raaka-aine tulee kestävästi hoidetuista metsistä. Suomen PEFC-metsäsertifiointistandardin luonnos on parhaillaan kommentoitavana. Nyt lausunnoilla olevassa toisessa luonnoksessa on otettu huomioon ensimmäisen lausuntokierroksen palaute.

Standardityöryhmän tehtävänä on varmistaa metsien kestävän hoidon ja käytön vaatimusten ajantasaisuus. Työryhmän jäsenet edustavat 41 metsäalan organisaatiota ja järjestöä sekä niiden sidosryhmätahoa. Uudistettu standardi valmistuu huhtikuussa 2009.

Suomen metsien PEFC-sertifioinnista on valmistunut myös DVD. Se on ladattavissa Suomen PEFC   internetsivuilta http://media.pefc.fi/pages/fi/asiakirjat/pefc-dvd.php suomeksi, englanniksi, ranskaksi ja saksaksi.

Antti Otsamo, metsäasioiden päällikkö, puh. 040 – 719 7734