Metsäteollisuus tutuksi nuorille Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoitteluohjelmalla

Tavoitteena on edistää peruskoulun yläluokkalaisten, kymppiluokkalaisten, ammattistarttilaisten ja lukiolaisten tutustumismahdollisuuksia työelämään ja yrityksiin. Metsäteollisuusyritykset tarjoavat tulevana kesänä yli 4000 kesäharjoittelu ja -työpaikkaa eri puolilla Suomea.

Työmarkkinakeskusjärjestöillä (EK, SAK, STTK, AKAVA) on yhteinen suositus kesäharjoitteluohjelmasta vuosille 2014-2016. Metsäteollisuus ry on solminut uudet Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoitteluohjelman sopimukset alan palkansaajajärjestöjen – Paperiliitto, Puu- ja erityisalojen liitto, Sähköliitto, Metalliliitto, METO -Metsäalan asiantuntijat, Ammattiliitto Pro – kanssa. Kahden viikon kesäharjoitteluohjelman suorittamisesta suositellaan maksettavaksi 335 euron suuruinen kertakorvaus. Ohjelman toteuttamisella ei korvata normaalia kesätyötä eikä se ole ristiriidassa työsopimuslain ja voimassa olevien työvoiman vähentämistä, lisätyön tarjoamisvelvollisuutta tai takaisinottoa koskevien määräysten kanssa.

Koululaisten Tutustu työelämään ja tienaa tonni -kesäharjoitteluohjelma kehitettiin jo vuonna 1992. Saadut kokemukset ovat olleen myönteisiä ja ohjelma on vakiintunut osaksi niitä toimenpiteitä, joilla yritykset ovat tarjonneet koululaisille mahdollisuuksia omakohtaisiin kokemuksiin työelämästä, yrityksistä ja niissä olevista työtehtävistä. Ensi kesänä metsäteollisuusyrityksissä on tarjolla noin 500 Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelupaikkaa.

Tuhansille nuorille töitä tulevana kesänä

Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoitteluohjelman lisäksi metsäteollisuusyritykset ympäri Suomen tarjoavat kesätyötä yli 4000 nuorelle. Metsäteollisuuden tuotantolaitokset ovat merkittäviä työllistäjiä monella paikkakunnalla. Kesätyötehtävät vaihtelevat tuotantotöistä erilaisiin tukitoimintoihin ja metsänhoitoon. Tarjoamalla kesätyö- ja harjoittelupaikkoja yritykset varmistavat sen, että kiinnostusta ja osaamista metsäteollisuuden töihin löytyy jatkossakin.

Hanna Luukkonen, työmarkkinapäällikkö, Metsäteollisuus ry,

Mikko Lehtonen, työmarkkinapäällikkö, Metsäteollisuus ry,