Metsäteollisuus ry ja Toimihenkilöunioni pääsivät neuvotteluratkaisuun

Metsäteollisuus ry ja Toimihenkilöunioni ovat tänään päässeet ratkaisuun sellu- ja paperiteollisuuden toimihenkilöitä koskevissa työehtosopimusneuvotteluissa. Neuvottelutulos työehtosopimukseksi vuosille 2005 – 2008 syntyi valtakunnansovittelijan 1.6.2005 paperiteollisuuden työntekijöiden työehtosopimuskiistassa antaman sovintoesityksen pohjalta. Mikäli ehdotus tulee hyväksyttyä, se astuu palkankorotusten osalta voimaan heinäkuun 2005 alusta.

Valtakunnansovittelijan paperiteollisuuden työntekijöiden työehtosopimuskiistassa tekemän sovintoesityksen mukaisesti toimihenkilöiden palkkoja korotetaan kolmessa vuodessa yhteensä runsaat 6 prosenttia. Edelleen sovintoehdotuksen mukaisesti joulun ja juhannuksen työstä maksetaan kolminkertainen palkka ja vuosityöaikaa lyhennetään 11 tuntia.

Neuvotteluissa löydettiin myös ratkaisut eräisiin työehtosopimuksen määräyksiin, joilla on lähinnä yksittäistapauksissa ollut tuottavuuden parantamista estäviä vaikutuksia. Lisäksi päätettiin asettaa yhteinen työryhmä selvittämään päivätyön ja vuorotyön palkkatasoon liittyviä kysymyksiä toimihenkilöiden siirtyessä tehtävästä toiseen.

Toimihenkilöiden työehtosopimus koskee noin 5500 toimihenkilöä, jotka työskentelevät sellu- ja paperitehtailla työnjohdollisissa ja toimistotehtävissä.

16.6.2005

Arto Tähtinen, johtaja, työmarkkinapolitiikka, Metsäteollisuus ry,