Metsäteollisuus ry hyväksyi paperiteollisuuden työehtosopimuksen: Paikallinen sopiminen lisääntyy merkittävästi

Metsäteollisuus ry:n hallituksen työvaliokunta hyväksyi tänään neuvottelutuloksen, joka koskee paperiteollisuuden työehtosopimusta. Merkittäviä uudistuksia ulkopuolisen työvoiman käyttöön ja seisokkikorvauksiin sisältävä työehtosopimus edistää paikallista sopimista. Muita teollisuudenaloja vastaava kustannusvaikutus myös vahvistaa viennin avausta.

Uusi työehtosopimus mahdollistaa ulkopuolisen työvoiman laajemman hyödyntämisen sekä paikallisesti sopien että työnantajan päätöksellä. Esimerkiksi paikallisesti sopien ulkopuolista työvoimaa voidaan jatkossa käyttää varastotoiminnoissa sekä lastaus- ja purkutöissä. Siivous-, vartiointi- ja ruokalatoiminnoissa ulkopuolista työvoimaa voidaan käyttää työnantajan päätöksellä.

Joulun ja juhannuksen ajan seisokkikäynnin kustannuksia puolestaan kohtuullistetaan määräyksellä, joka mahdollistaa tuotannon kasvattamisen ja lisätyön tarjoamisen aiemmin pyhinä seisoneissa tehtaissa. Näin yritykset voivat säästää työvoimakustannuksissa huomattavasti.

”Uudistusten ansiosta yritykset voivat tehostaa toimintaansa ja parantaa tuottavuutta. Kustannukset ovat toki edelleen muita teollisuudenaloja korkeammat. Joka tapauksessa tämä oli hyvä ensiaskel työehtosopimuksen tuomiseksi tähän päivään”, sanoo Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Nina Pärssinen.

Paikallisen sopimisen vahvistuminen näkyy myös palkkaratkaisussa. Sopimuksessa paikallisesti jaettavan erän suuruus on 60 prosenttia kokonaiskorotuksista. Sopimuskausi kestää 26 kuukautta. Sen kesto lasketaan edellisen sopimuskauden päättymisestä 30.9.2017.

Kustannusvaikutus koko sopimuskauden aikana on samaa tasoa kuin muissa vientiteollisuuden sopimusratkaisuissa eli vuositasolla keskimäärin 1,5 prosenttia. Kustannusvaikutus vahvistaa työmarkkinakierroksen vientiavausta, jonka noudattaminen myös muiden alojen neuvotteluissa on välttämätöntä kilpailukyvyn ja työllisyyden tukemiseksi.

Sopimuskumppani Paperiliitto ry hyväksyi neuvottelutuloksen aiemmin tänään. Se löytyy kokonaisuudessaan tiedotteen liitteenä.

Lisätietoja: työmarkkinajohtaja Nina Pärssinen, Metsäteollisuus ry, puh. 040 503 2353

Lisätietoja antaa

Nina Pärssinen