Metsäteollisuus pyrkii edelleen neuvotteluratkaisuun

Metsäteollisuus ry pyrkii edelleen neuvottelemaan uuden työehtosopimuksen Paperiliiton ja Toimihenkilöunionin kanssa niin nopeasti kuin mahdollista.

"Haemme koko ajan aktiivisesti edellytyksiä jatkaa keskusteluja työntekijäpuolen kanssa. Neuvotteluja on käyty hyvässä hengessä, joskaan niissä ei viime aikoina ole tapahtunut merkittävää lähentymistä", sanoo työmarkkinajohtaja Arto Tähtinen työnantajapuolta edustavasta Metsäteollisuus ry:stä.

Teollisuuden kannalta on tärkeää purkaa työehtosopimuksessa olevia esteitä tuottavuuden parantamiselta. Paperiteollisuuden palkat sosiaalikuluineen ovat vuodesta 2000 nousseet 17 prosenttia, mikä on kaksi kertaa enemmän kuin esimerkiksi tärkeässä kilpailijamaassa Saksassa. Samaan aikaan paperiteollisuuden työn tuottavuus on Suomessa kasvanut vain 6 prosenttia. Lisäksi paperin reaalihinnat ovat laskeneet 20 vuodessa enemmän kuin paperin valmistamisen tuotantokustannukset.

Seuraavaa neuvotteluajankohtaa ei ole sovittu, mutta neuvottelutietä ei ole vielä käyty loppuun. Paperiteollisuuden työehtosopimus ja siihen liittyvä työrauhavelvollisuus ovat siten edelleen voimassa.

Arto Tähtinen, johtaja, työmarkkinapolitiikka, Metsäteollisuus ry
puh. (09) 132 4442, etunimi.sukunimi@forestindustries.fi