Metsäteollisuus on vahvasti mukana elinkeinoelämän nuoriso-ohjelmassa

Metsäteollisuus ry jatkaa edellisvuosien hyvien kokemusten perusteella Taloudellisen tiedotustoimiston (TAT) elinkeinoelämän nuoriso-ohjelmassa Nuoret nopeammin työelämään.

Metsäteollisuudella on ohjelmassa yhteyshenkilö, joka luo kontaktit alan yritysten ja koulujen välille.

”Minun tehtäväni on saada koulut ja metsäteollisuusyritykset kohtaamaan. Kouluille tarjotaan käytännön keinoja yhdistää työ- ja elinkeinoelämän tuntemus osaksi opetusta. Yritykset puolestaan saavat ymmärrystä siitä, mitä nuoret toivovat tulevaisuuden työnantajiltaan”, sanoo nuoriso-ohjelman metsäteollisuuden projektipäällikkö Maarit Mattila.

”On tärkeää, että nuoret ympäri Suomen saavat tietoa siitä, mitä metsäteollisuus on ja kuinka tärkeää se on Suomen ja eri alueiden hyvinvoinnille. Toivomme myös, että nuoret kiinnostuvat metsäteollisuudesta mahdollisena tulevana työnantajana ja hakeutuvat alan opintoihin”, sanoo Metsäteollisuuden koulutuspoliittinen asiantuntija Anne Kettunen.

Metsäteollisuuden lisäksi ohjelmassa ovat mukana logistiikka- ja huolinta-alat, kemianteollisuus sekä kaupanala.

Puuta ja päätä vientiin

Nuoriso-ohjelman koulu-yritysyhteistyön kehittäminen perustuu tutkimustietoon. T-Median tekemässä tutkimuksessa viime syksynä kysyttiin nuorten odotuksia johtamisesta ja tulevasta työpaikasta. Nuoret toivovat, että heidän tekemänsä työ nähdään merkityksellisenä. Uusiutuvaa ja kierrätettävää puumateriaalia hyödyntävänä tuotannonalana metsäteollisuudella on hyvät mahdollisuudet kohdata nykynuorison arvomaailma. Metsäteollisuuden menestystekijät vain pitää saada nuorten tietoon.

”Nuoret ymmärtävät tosiasian, että Suomessa ei eletä jatkossakaan vain tuottamalla toisillemme palveluja. Tarvitaan myös perusteollisuutta, joka tuottaa korkealaatuisia vientituotteita. Päätä ja puuta pitää viedä – ja mielellään niitä molempia yhdessä. Puutahan täällä kasvaa ja koulutus on maailman parasta”, Maarit Mattila kertoo.

Lisätietoja antavat:
Anne Kettunen, koulutuspoliittinen asiantuntija, Metsäteollisuus ry, puh. 040 833 2288

Maarit Mattila, projektipäällikkö, metsäteollisuus, Taloudellinen tiedotustoimisto TAT, puh. 045 633 0312