Metsäteollisuus kestävän kehityksen suunnannäyttäjänä

"Kestävän kehityksen strategiaprosessi on tärkeä yhteisen vision ja suunnan muotoutumiseksi", sanoo Metsäteollisuus ry:n metsä- ja infrastruktuurijohtaja Anders Portin Suomen kestävän kehityksen toimikunnassa tänään.

"Käytännön kestävän kehityksen toimenpiteitä ohjaavat esimerkiksi metsäalalla Kansallinen metsäohjelma (KMO) ja muut vastaavat sektorikohtaiset ohjelmat, joissa kaikissa tulisi huomioida kestävyyden kaikki näkökulmat", hän jatkaa.

Metsäteollisuus käyttää vuosittain noin 150 miljoonaa euroa ympäristönsuojeluun ja Suomen metsäteollisuus on kestävän tuotannon ja kulutuksen edelläkävijä. Ympäristöinvestointeja voivat kuitenkin tehdä ainoastaan menestyvät yritykset, joten teollisuuden toimintaympäristön elinvoimaisuus on koko Suomen hyvinvoinnille olennaista.

Uusiutuvaan, kierrätettävään ja biohajoavaan raaka-aineeseen perustuvan metsäteollisuuden tuotteiden avulla voidaan vähentää uusiutumattomien raaka-aineiden käyttöä ja säästää luonnonvaroja.

Suomen kestävän kehityksen toimikunta on laatinut kansallisen kestävän kehityksen strategian jo vuonna 2006 ja sitä arvioidaan kahden vuoden välein. Tänään esitetty kokonaisarvio on myös osa EU:n kestävän kehityksen arviointityötä. Metsäteollisuusyritykset ovat julkaisseet kattavat tehdaskohtaiset ympäristötiedot jo vuodesta 1989.

Anders Portin, metsä- ja infrastruktuurijohtaja