Metsäteollisuus kehysriihen kilpailukykyresepteistä: Päästökauppakompensaatio oikea lääke – annos jäi puolikkaaksi

Hallituksen päätös ottaa käyttöön usean muun EU-maan tapaan päästökauppakompensaatio on oikea, mutta se olisi pitänyt toteuttaa täysimääräisenä. Imatra-Luumäki -ratavälin parantaminen on erityisen tervetullut infrahanke. Dieselveron korotus sen sijaan kasvattaa jälleen metsäteollisuuden kuljetuskustannuksia.

EU:n kunnianhimoinen ilmastopolitiikka voi johtaa siihen, että maailman puhtaimmat ja tehokkaimmat tehtaat menettävät kilpailukykyään päästökaupan aiheuttaman kustannusnousun vuoksi. Energiaintensiiviselle teollisuudelle tämä voidaan korvata niin kutsutulla päästökauppakompensaatiolla, joka on käytössä useissa Suomen kilpailijamaissa. Se estää hiilivuotoa ja turvaa suomalaisen vientiteollisuuden toimintaedellytyksiä.

”Päästökauppakompensaation käyttöönotto Suomessa oli hallitukselta hyvä päätös, mutta toteutus nyt päätetyllä mallilla jäi puolitiehen. Suomalaisen vientiteollisuuden takamatka uhkaa kasvaa erityisesti Saksaan nähden, kun päästöoikeuden hinta tulevina vuosina nousee”, sanoo Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen.

Raideliikenteessä Imatra-Luumäki -rataväli on muodostanut metsäteollisuuden kuljetusten pahimman pullonkaulan, jonka poistamiseen hallitus kohdistaa nyt 165 miljoonaa euroa. Päätös on pitkään odotettu ja oikea.

Hallitus esittää polttoaineverotuksen korotusta yli kahdella sentillä litralta. Polttoaineveron uusin korotus kohdistuu suoraan metsäteollisuuteen 4 miljoonan euron vuotuisena kilpailukykyä heikentävänä lisärasitteena. Raskaan liikenteen polttoaineverotuksella on merkitystä, sillä noin 80 prosenttia alan kuljetuksista kulkee kumipyörillä.

”Suomessa on nyt valmisteltava raskaan liikenteen dieselveron palautusjärjestelmän käyttöönotto, jolla kilpailukykyhaittaa voitaisiin lieventää. Olemme kaukana päämarkkinoista ja logistiikan kustannuksia ei voida enää kasvattaa”, jatkaa Jaatinen.

edunvalvontapäällikkö Riikka Pakarinen, Metsäteollisuus ry, puh. 040 5800 833