Metsäteollisuus hyväksyy sovintoehdotuksen mutta korostaa kilpailukyvyn jatkuvaa kehittämistä

Sellu- ja paperiteollisuuden työnantajia edustava Metsäteollisuus ry on päättänyt hyväksyä valtakunnansovittelija Juhani Saloniuksen 1.6.2005 jättämän paperiteollisuuden työehtokiistaa koskevan sovintoehdotuksen. Valtakunnansovittelijan asettama määräaika päättyy tänään sunnuntaina klo 17, jolloin osapuolten on määrä antaa vastauksensa sovintoehdotukseen.

”Kolmivuotinen sopimus, joka ulottuu toukokuun loppuun 2008, antaa vakaat olosuhteet toiminnan kehittämiseen kotimaassa. Ehdotus tukee kuitenkin vain osittain paperiteollisuuden kilpailukyvyn parantamista ja alan toimintatapojen uudistamista voimakkaasti muuttuneessa toimintaympäristössä”, sanoo Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Poranen.

”Sovintoehdotuksessa on myönteistä mahdollisuus pitää tehtaat käynnissä myös jouluna ja juhannuksena. Tämä tukee kilpailukyvyn vahvistamista ja antaa käyntiajan suhteen meille samat mahdollisuudet kuin kilpailijoillakin on. Tavoitteena on, että ainakin osa tehtaista käy jo tulevana juhannuksena”, jatkaa Poranen.

Kilpailukyvyn kannalta on kielteistä, että alalla ei edelleenkään voida soveltaa Suomessa yleisesti käytössä olevia poissaolokäytäntöjä muun muassa lääkärintodistusten osalta. Paperiteollisuudessa runsaat poissaolot ovat merkittävä kustannustekijä.

Myöskään alihankinnan osalta sovintoehdotus ei tuo metsäteollisuuteen muilla teollisuudenaloilla jo käytössä olevia mahdollisuuksia. Sovintoehdotuksessa alihankintaa koskevien erimielisyyksien ratkaisuun ehdotetaan alan sovintolautakuntaa.

Sopimusehdotuksen palkankorotukset noudattavat tupo-tasoa.

Timo Poranen, toimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry
Puh. (09) 132 6600, etunimi.sukunimi@forestindustries.fi