Metsäteollisuuden tuotanto alkuvuonna ennätystasolla

Tammi-kesäkuussa 2006 paperin ja kartongin tuotanto Suomessa jatkui hyvänä ja kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla yhteenlaskettu tuotantomäärä oli ennätykselliset 7 miljoonaa tonnia.

Tuotannon kasvu johtuu osittain tehtaiden käynnistä myös juhannuksen juhlapyhinä, mikä oli nyt mahdollista ensimmäistä kertaa Suomessa vuosi sitten solmitun alan työehtosopimuksen ansiosta. Paperin ja kartongin valmistuskapasiteetista oli juhannuksena käytössä yli 40 prosenttia. Sellunvalmistuksen kapasiteetti oli lähes täydessä käytössä.

"Muutkin työehtosopimuksessa jo vuosi sitten sovitut uudistukset on vietävä käytäntöön. Erityisesti alihankintojen avulla on voitava lisätä tuotantoon joustoa samalla tavalla kuin kilpailijamaissakin. Myös käytännön toimintamalleja on uudistettava siten, että tehtailla voidaan paremmin reagoida toimintaympäristön muutoksiin", sanoo Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Anne Brunila. "Suomessa on useita kymmeniä paikkakuntia, joiden elinvoimaisuus perustuu kilpailukykyiseen metsäteollisuuteemme. Haluamme pitää ne elinvoimaisina jatkossakin."

Puukauppa käy hyvin

Metsäteollisuuden puunhankintaa haittasi alkuvuonna heikosti käynyt puukauppa. Vuoden vaihteen veromuutoksen aiheuttaman heikomman jakson jälkeen puukauppa on vilkastunut ja käy hyvin. Parantunut tilanne näkyy myös sahatavaran kasvaneissa tuotantomäärissä.

Metsäteollisuuden tuotanto tammi-kesäkuussa 2006