Metsäteollisuuden SAK-liitot ampuvat muita toimialoja laajemmalla lakkoilulla omaan nilkkaan

EK:n Taloustutkimuksella teettämän tuoreen tutkimuksen mukaan palkansaajista vain 12 % on menossa huomenna poliittisen lakkoon. Osallistuminen on selvästi vähäisempää kuin etukäteen oletettiin. Lakko toteutuu eri toimialoilla eri tavoin. Valtaosa ammattiliitoista on linjannut, että lakkoon osallistumisesta voidaan päättää toimipaikkakohtaisesti.

Tästä metsäteollisuus on valitettava poikkeus. Muista suurista liitoista ainoastaan AKT on päättänyt samanlaisesta, koko toimialaa koskevasta lakosta.

Palkansaajien lakon on ilmoitettu kohdistuvan maan hallitukseen ja sen päättämiin toimiin. Paperiliitto ja Puuliitto aiheuttavat toimillaan suurta taloudellista vahinkoa alan kaikille yrityksille, jotka eivät kuitenkaan liittojen oman ilmoituksen mukaan ole lakon kohteena.

”Muilla vientialoilla toimitaan selkeästi vastuullisemmin, kun osallistumisesta lakkoon on voitu sopia kullakin toimipaikalla. Lisäksi muiden vientialojen poliittinen lakkoiluhalukkuus vaikuttaa olevan selvästi vähäisempää kuin metsäteollisuudessa. Paperiliiton ja Puuliiton toiminta ampuu myös liittojen jäseniä omaan nilkkaan”, sanoo Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Nina Pärssinen.

Metsäteollisuudella on takanaan raskas vuosikymmen ja suuri rakennemuutos. Suomessa on viime vuosina tehty paljon hyvää työtä metsäteollisuuden uudistamiseksi, ja lisäksi valtiovalta on nostanut biotalouden Suomen yhdeksi kärkihankkeeksi. Tämän tyyppinen toiminta vaurioittaa vakavasti edellytyksiä kehittää alaa Suomessa, heikentää asiakkaiden luottamusta Suomessa toimivaan teollisuuteen ja vähentää investointihalukkuutta Suomeen.

Metsäteollisuudessa poliittinen lakko alkaa huomenna perjantaina klo 06.00 ja päättyy lauantaina klo 06.00. Lakon vaikutukset ovat käytännössä selvästi suuremmat, sillä esimerkiksi selluteollisuudessa menetetään noin kolmen päivän tuotanto, kun tehtaita joudutaan ajamaan alas ja jälleen käynnistämään. Metsäteollisuuden viennin arvo on noin 35 milj. euroa päivässä.

Työmarkkinajohtaja Nina Pärssinen, Metsäteollisuus ry, puh. 040 503 2353