Metsäteollisuuden päättäjäseminaari: Suomi tarvitsee pikaisen kilpailukykyremontin

Vain teollisuuden vedolla ja yksityisen sektorin työpaikoilla turvataan suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehitys.

"Suomi tarvitsee pikaisen kilpailukykyremontin, jotta talouden heikentyminen saadaan katkaistua," sanoi Metsäteollisuus ry:n puheenjohtaja Juha Vanhainen.

Metsäteollisuuden päättäjäseminaarissa tänään 12.2. keskusteltiin siitä, miten kotimaisen metsäteollisuuden kilpailukyky saadaan palautettua. Tilaisuudessa esiteltiin myös alan yhteiset ympäristö- ja vastuullisuussitoumukset.

"Suomalaisen metsäteollisuuden avainsana on kustannuskilpailukyky, sillä toimimme globaaleilla markkinoilla. Asiakkaamme eivät ole valmiita maksamaan suomalaisista tuotteista kovempaa hintaa, jotta pystyisimme täällä kattamaan koko ajan kasvavat kustannukset", muistutti puheenjohtaja Vanhainen.

"Metsäteollisuudella tulee olla tasapuoliset toimintaedellytykset kilpailijamaihimme verrattuna. Valitettavan usein Suomi on etunenässä ottamassa käyttöön uutta sääntelyä ilman, että vaikutusarviointeja on tehty riittävän huolellisesti. Murheellisin esimerkki tällaisesta säätelystä on rikkidirektiivi", Vanhainen sanoi.

"Hallituksen on lähiviikkojen kehysriihessä ja hallitusohjelman puolivälitarkastelussa päätettävä konkreettisista toimista, joilla vientiteollisuuden menestymisen eväät löydetään uudestaan", Vanhainen jatkoi.

Metsäteollisuus sitoutuu ympäristö- ja vastuullisuusasioiden parantamiseen

Päättäjäseminaarissa julkistettiin alan yhteiset ympäristö- ja vastuullisuussitoumukset kestävien tuotteiden ja ratkaisujen tuottamisesta yhteiskunnalle, luonnonvarojen kestävästä käytöstä sekä ympäristövaikutusten hallinnasta.

"Vastuullisuus on vahvasti biotalouden kehittämisen ytimessä. Aloitimme vuonna 2011 keskustelun siitä, miten voisimme toimialana omaehtoisesti kehittää toimintaamme ympäristö- ja vastuullisuuskysymyksissä. Lopputuloksena syntyivät muun muassa alan yhteiset sitoumukset ympäristö- ja vastuullisuuskysymyksiin vuoteen 2020 mennessä", Vanhainen sanoi.

"Meillä on halua kantaa vastuumme ja tehdä pitkäjänteistä työtä muun muassa ympäristö- ja vastuullisuusasioissa. Päättäjien tulee puolestaan kantaa vastuunsa teollisuuden toimintaedellytysten turvaamisesta", Vanhainen jatkoi.

Lisätietoja antaa:
Juha Vanhainen, puheenjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 020 4621 343